Ook Tjongerschans omarmt digitalisering met BeterDichtbij
Tjongerschans zet in op digitalisering met de implementatie van BeterDichtbij. Het ziekenhuis doet dit om de zorg in de toekomst ook goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Steeds meer afdelingen gebruiken BeterDichtbij. De planning is dat einde van dit jaar alle poliklinieken de app gebruiken.
De toenemende zorgvraag en krapte op de arbeidsmarkt maken dat zorgorganisaties werk slim moeten organiseren. Daarom zet Tjongerschans in op digitaal waar het kan. Met BeterDichtbij stellen patiënten eenvoudig hun vragen aan hun zorgverlener. Dit gaat makkelijk vanaf de mobiele telefoon, op elk gewenst moment. De zorgverlener geeft op gezette tijden antwoord. Gemak voor zowel patiënt als zorgverlener.
Efficiënt organiseren levert voordeel op
Met BeterDichtbij verwacht het ziekenhuis in Heerenveen dat de hoeveelheid telefoontjes vermindert. De tijd die dit oplevert kan worden besteed aan zorg voor de groep patiënten die dit nodig heeft. Patiënten komen met BeterDichtbij goed voorbereid op hun afspraak, door de juiste informatie op het juiste moment te geven. Dit vermindert ook het aantal patiënten wat niet op hun afspraak verschijnt.
Extra functionaliteiten
Met BeterDichtbij kunnen ook foto’s en onderzoeksuitslagen worden uitgewisseld of herhaalrecepten worden aangevraagd. Daarnaast worden automatische berichten over de behandeling verstuurd. Zoals een afspraakherinnering of voorbereiding op de afspraak; bijvoorbeeld nuchter zijn of stoppen met medicatie voorafgaand aan de behandeling.
Derde ziekenhuis in Friesland gebruikt BeterDichtbij
De digitale communicatiedienst is ontwikkeld vanuit de vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Ook is de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) sinds 2022 mede-eigenaar geworden. Met meer dan 50 grote zorgorganisaties die zijn aangesloten, maken intussen al 26.000 zorgprofessionals en bijna een miljoen patiënten gebruik van BeterDichtbij, waaronder ziekenhuis Antonius in Sneek en Nij Smellinghe in Drachten.