Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Nieuw: BeterDichtbij API’s voor digitale communicatie op de juiste plek

Eenvoudige digitale communicatie met je patiënten, op welke digitale plek dan ook. Dat maken we mogelijk met de API’s van BeterDichtbij. Een API is een stuk technologie (soort stekkerdoos) waarmee IT-systemen met elkaar kunnen samenwerken. BeterDichtbij heeft nu ook een API, die ingezet kan worden voor de context van zorgverleners. Hiermee kunnen zij in bijvoorbeeld hun eigen dashboard of het patiëntendossier direct gebruik maken van BeterDichtbij. Eerder werd al de BeterDichtbij API voor gebruik voor patiënten ontwikkeld, die onder meer in het portaal van Funatic ingezet wordt.

BeterDichtbij zorgverlener met kort haar aan het werk

BeterDichtbij integratie met API’s

De inzet van API’s maakt een realtime en volledige integratie van diensten mogelijk, waarbij API staat voor Application Programming Interface. Gebruikers hoeven dan niet in verschillende digitale diensten tegelijk te werken, maar kunnen deze gebruiken vanuit één plek. Zorg bij jou, landelijk medisch servicecentrum geïnitieerd door Santeon, gaan hier bijvoorbeeld gebruik van maken. Daardoor kunnen de monitoringsverpleegkundigen die in het team van Zorg bij jou werken, vanuit hun centrale systeem direct BeterDichtbij berichten monitoren en uitsturen naar hun patiënten.

Zo kunnen zorgverleners en patiënten eenvoudig contact met elkaar hebben, op welke digitale plek dan ook. Dit past ook binnen de brede ontwikkeling van BeterDichtbij, waarin het platform steeds meer ingezet wordt voor actieve begeleiding van patiënten bij hun zorgpad. Denk aan het uitsturen van voorlichtingsmaterialen, het instellen van alerts als afspraakherinnering, slimme verwijzingen naar het patiëntenportaal of ter ondersteuning van andere digitale diensten (zoals thuismeten, keuzehulpen, diabetes apps etc.).

Vast onderdeel van ecosysteem

Als we de digitale transformatie in de zorg, tot een succes willen maken, dan is het belangrijk dat digitale diensten elkaar versterken en er schaal ontstaat in het gebruik. BeterDichtbij is in korte tijd uitgegroeid tot een vast onderdeel van het ecosysteem dat ontstaat. Dat vraagt ook om een brede beschikbaarheid van BeterDichtbij binnen andere diensten. Zeker nu digitale zorg steeds verdiepender ingezet wordt, binnen bijvoorbeeld thuismonitoring of preventieprogramma’s, en het gebruik van het patiëntenportaal ook steeds intensiever wordt voor patiënten.

Met bijna één miljoen Nederlanders die BeterDichtbij actief gebruiken en in totaal bijna 30.000 zorgverleners, groeit BeterDichtbij toe naar een landelijke dienst voor alle onderdelen van de zorg.  En daar past het beschikbaar stellen van deze dienst via API’s ook goed bij.