Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Laagdrempelig vragen stellen aan de dokter: ‘Maasziekenhuis biedt app-hulp voor patiënten’

Voor medische vragen appen met de dokter of een andere zorgverlener. Dat kan al langer in Maasziekenhuis Pantein. In de Week van Lezen en Schrijven, waarin laaggeletterdheid centraal staat, gaat het ziekenhuis volgende week aarzelende patiënten helpen bij het gebruik van deze BeterDichtbij-app.

Pantein logoWie overkomt het niet? Dat je in de spreekkamer een belangrijke vraag aan de dokter vergeet te stellen. Of je bent onzeker over wat er medisch met je aan de hand is, maar de volgende afspraak is pas over een paar weken.

Ziekenhuis-app BeterDichtbij

,,Dan kan onze app BeterDichtbij uitkomst bieden”, vertelt Liduine Konings van Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer/Beugen. ,,Met digitaal contact heb je laagdrempelig contact als daar behoefte aan is. Ook is videobellen mogelijk. Dat kan zelfs ritjes schelen naar het ziekenhuis. Niet voor elk gesprek hoef je hierheen te komen.”

Geen misverstand: het ziekenhuis is tevreden over hoe vaak de speciale app gebruikt wordt. Twee op de vijf patiënten weet al digitaal de weg naar de dokter te vinden. ,,Van de gebruikers zegt 87 procent de voordelen van de app te zien. Zij bevelen anderen aan om de applicatie zeker te gaan gebruiken. Mensen vinden het vooral handig dat het stellen van vragen zo makkelijk is”, aldus Konings.

Beperkte digitale vaardigheden

Maar waarom gebruiken drie van de vijf de app níet, zo vraagt het ziekenhuis zich ook af. Met de Week van Lezen en Schrijven in het verschiet (8 tot en met 15 september), gaat Maasziekenhuis Pantein in samenwerking met BiblioPlus, de bibliotheek in de regio, de voelhoorns uitsteken.

,,Want we zien nog wel ruimte voor groei. Misschien vindt iemand het lastig om de app te gebruiken. Beperkte vaardigheden op het gebied van lezen en schrijven kunnen een reden zijn. Of bijvoorbeeld beperkte digitale vaardigheden.”

Hulp voor installeren

Met een speciaal informatiepunt, ingericht bij de hoofdingang, hoopt het ziekenhuis volgende week drempels weg te nemen. Het is maandag 9, dinsdag 10 en donderdag 12 september van 11.00 tot 14.00 uur in bedrijf. ,,Hier kunnen patiënten terecht met al hun vragen over de BeterDichtbij-app. Ook krijgen ze hulp bij het installeren van de app op hun smartphone.”

Medewerkers van het ziekenhuis is gevraagd de komende maanden extra alert te zijn op patiënten die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden. Zo mogelijk bieden ze extra ondersteuning.

Workshop in oktober

In oktober is er voor mensen met beperkte digitale vaardigheden de mogelijkheid om een workshop te volgen over het gebruik van de ziekenhuis-app. De cursus wordt gegeven in de bibliotheken van Cuijk en Boxmeer. ,,We laten daar ook de mogelijkheden zien van het patiëntportaal MijnPantein.” Daar vind je bijvoorbeeld een overzicht van de ziekenhuisafspraken en, als je dat wil, de bloed- en andere uitslagen.

Dit artikel verscheen eerder in de Gelderlander en BN de Stem.