Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Hoe iemand zich voelt, bestaat uit veel meer dan meetwaarden”

Het Digitaal Gezondheidscentrum in de regio Beverwijk is uniek is zijn opzet: patiënten worden hier niet alleen gemonitord, maar ook begeleid bij hun gezondheid. Zo wordt zorg voorkomen, en tegelijk ervaren patiënten meer eigen regie en persoonlijke ondersteuning van hun zorgverleners. Landelijke communicatiedienst BeterDichtbij wordt aan alle patiënten van het Digitaal Gezondheidscentrum aangeboden, en zo essentieel onderdeel van de aanpak van dit vooruitstrevende initiatief.

BeterDichtbij - Ook onderweg

Digitaal GezondheidscentrumAls longarts van Rode Kruis Ziekenhuis liep Erik Kapteijns er tegenaan dat zijn COPD-patiënten soms meer last hadden van kortademigheid; niet door hun chronische ziekte, maar omdat de traplift kapot was. Wat zou hij hier graag iets aan doen, maar wat is er mogelijk als medisch specialist en vanuit het ziekenhuis? En precies die vraag heeft nu een antwoord gekregen in de vorm van het Digitaal Gezondheidscentrum.

“Patiënten goed helpen bij hun ziekte en begeleiden bij hun gezondheid, dat is onze ambitie met het Digitaal Gezondheidscentrum,” vertelt Merlijn van de Riet, programmamanager Zorginnovatie bij het Rode Kruis Ziekenhuis. Samen met de programmamanagers vanuit de drie regionale samenwerkingspartners, gemeenten en de onafhankelijke regionaal programmamanager, is Van de Riet verantwoordelijk voor de groeiende inzet van het Digitaal Gezondheidscentrum. Het Rode Kruis Ziekenhuis is als eerste van start gegaan hierbij, maar het is nadrukkelijk een initiatief van vier grote zorgaanbieders gezamenlijk (zie ook het kader), in samenwerking met gemeenten en sociaal domein.

Uniek in Nederland: inzet op gezondheid

Waar in Nederland op steeds meer plekken monitoringscentra actief zijn, is het Digitaal Gezondheidscentrum uniek in zijn opzet. Want hier gaat het niet alleen om het verplaatsen van zorg naar huis, maar nadrukkelijk ook het voorkomen van zorg en werken aan gezondheid. Geïnspireerd op het gedachtegoed Positieve Gezondheid.

Dit komt al tot uiting in de regio brede opzet van het centrum én in de aanpak vanaf dag één. “Alle patiënten krijgen bijvoorbeeld na zes weken een gezondheidsgesprek aangeboden met een van verpleegkundig telecoaches. In dat gesprek bespreken zij met hun telecoach waar ze aan willen werken,” licht Merlijn van de Riet toe, “dat kan gaan om fysieke gezondheid, maar ook over de inzet van mantelzorgers, ondersteuning bij hulpmiddelen of behoefte aan contact met lotgenoten bijvoorbeeld. De telecoaches kennen de dienstverlening in de regio en verwijzen door wanneer nodig. Daarvoor is zowel samenwerking met het medisch als sociaal domein nodig.”

Alle patiënten krijgen bijvoorbeeld na zes weken een gezondheidsgesprek aangeboden met een van verpleegkundig telecoaches.

Persoonlijk, digitaal contact als basis

We focussen ons in de sector veel op het monitoren van bepaalde waarden, maar hoe iemand zich voelt bestaat uit zoveel meer dan die waarden, vertelt Van de Riet verder. “Daarom zetten we binnen het Digitaal Gezondheidscentrum ook zo sterk in op laagdrempelig en persoonlijk contact.” BeterDichtbij is daarbij de communicatiedienst die alle patiënten aangeboden krijgen. De telecoaches en patiënten kunnen elkaar zo altijd makkelijk opzoeken voor kort berichtje of een beeldbelgesprek. Zo wordt afgestemd op wat er op dat moment nodig is of juist niet, waardoor zorg op maat kan worden gerealiseerd.

Juist digitalisering maakt het contact heel persoonlijk, vertelt Merlijn. “De verpleegkundige wordt voorafgaand aan een beeldbelafspraak altijd voorgesteld aan de patiënt, via een video. Die kunnen we digitaal eenvoudig op het juiste moment delen, waardoor de verbinding eigenlijk al vooraf wordt opgestart.”

De gezamenlijke keuze voor BeterDichtbij, was dan ook snel gemaakt. “BeterDichtbij is ‘one of a kind’, de dienst draait volledig om communicatie. En dat er een koppeling is met Patient Journey App en Thuisarts onder andere, was voor ons ook belangrijk. Daarnaast kennen veel mensen BeterDichtbij al en wordt ziekenhuisbreed met de app gewerkt binnen het Rode Kruis Ziekenhuis,” aldus Merlijn van de Riet.

‘Ik sta er niet meer alleen voor’

Het effect is nu al erg groot, leren bijvoorbeeld de ervaringen van patiënten van het Digitaal Gezondheidscentrum. Merlijn vertelt: “Ik sprak laatst met een iemand die veel kampt met migraine, en zij voelde zich daarin vaak heel alleen. Door even een berichtje te kunnen sturen, voelde ze zich meer gehoord. ‘Ik sta er niet meer alleen voor’, was wat ze ons letterlijk teruggaf. Vertrouwen en minder stress hebben natuurlijk heel positieve effecten op gezondheid.”

Ook geven patiënten aan dat ze meer grip op hun ziekte krijgen, door de ondersteuning van de verpleegkundig telecoaches en de Patient Journey App. Door actief informatie over hun ziekte en leefstijl te ontvangen, samen met de persoonlijke begeleiding op het juiste moment, ontstaat meer inzicht en vaak ook meer vertrouwen in de eigen gezondheid. “We kunnen beter inspelen op hoe het met iemand gaat, en heel regelmatig betekent dat ook dat bijvoorbeeld herhaalconsulten niet door hoeven gaan,” aldus Van de Riet.

BeterDichtbij is ‘one of a kind’, de dienst draait volledig om communicatie. En dat er een koppeling is met Thuisarts en Patient Journey App onder andere, was voor ons ook belangrijk.

Gewoon doen!

Dat er zoveel patiënten zijn aangesloten op het Digitaal Gezondheidscentrum, is te danken aan de pragmatische aanpak van de vier initiatief nemende organisaties. Hoewel de zorgverzekeraars het initiatief steunen, is structurele bekostiging bijvoorbeeld nog niet ingeregeld. Ook het structurele governancemodel achter het centrum is nog niet bepaald, al is al wel een stuurgroep vanuit zorgmanagement actief en worden werkgroepen per zorgpad of project opgetuigd om de transformatie door te zetten.

Toch durven de organisaties het aan om deze stappen al te zetten samen. “Zo kunnen we mensen nu al helpen om die monteur voor hun kapotte traplift te vinden, of mensen met migraine al bij elkaar te brengen. We zijn gewoon gaan doen!”

Over het Digitaal Gezondheidscentrum

Het Digitaal Gezondheidscentrum is een gezamenlijk initiatief van de Huisartsen Zuid- en Midden-Kennemerland, VVT-organisatie ViVa! Zorggroep,  (het Rode Kruis Ziekenhuis, revalidatiecentrum Heliomare, gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk en welzijnspartners. De zorgverzekeraars ondersteunen het vooruitstrevende initiatief.

Het Digitaal Gezondheidscentrum is live gegaan in juni 2023. Op dit moment worden de volgende patiëntgroepen vanuit het ziekenhuis al begeleidt in het DGC: hartfalen, hoofdpijn, COPD, slaapapneu, prehabilitatie bij darmkanker en ziekte van Crohn/Colitis Ulcerosa. In het najaar van 2024 komen hier nog vier zorgpaden vanuit het ziekenhuis, een zorgpad voor de geriatrische revalidatiezorg vanuit ViVa! Zorggroep en Rode Kruis Ziekenhuis en een zorgpad verhoogd vasculair risico vanuit de Huisartsen bij. In iets meer dan een jaar zijn er al meer dan 750 patiënten begeleid binnen het Digitaal Gezondheidscentrum, door totaal 4 verpleegkundig telecoaches in het team.

Bekijk de ervaringen van patiënten in deze video >