Op dit moment is er een storing bij een leverancier van ons waardoor beeldbellen via BeterDichtbij nu tijdelijk niet mogelijk is. Ons technisch team en onze leverancier zijn hard aan het werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Onze excuses voor de onderbreking. Zodra de storing is opgelost laten we dat direct weten.

Ministerie: Tiel is koploper in digitale samenwerking met BeterDichtbij

“Wat jullie hier samen doen, daar mag je trots op zijn. Jullie zijn de koplopers!”, aldus Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het Ministerie van Volksgezondheid afgelopen vrijdag. Hij bezocht Eerstelijns Centrum Tiel (ECT) en Ziekenhuis Rivierenland Tiel (ZRT), waar medisch specialisten én huisartsen de digitale dienst BeterDichtbij inzetten. In deze makkelijke en veilige app kunnen patiënten medische vragen stellen, of je nu alleen patiënt bent bij een van de huisartsen of een doorverwijzing hebt naar de medisch specialist.  

Erik Gerritsen bij BeterDichtbij januari 2018

De secretaris-generaal, de hoogste ambtenaar van het ministerie, selecteerde Tiel voor een afsluitend werkbezoek tijdens de e-healthweek 2018. Hij ging in gesprek met patiënten Brenda en Ben die BeterDichtbij gebruiken. “Ik ben nu minder tijd kwijt aan huisartsbezoeken met BeterDichtbij,” zo vertelde Brenda. Ben had ook nog een advies: “De reactiesnelheid mag van mij hoger, via een app verwacht ik snel antwoord, nu duurt het soms een paar dagen.” Na het gesprek met de patiënten, appte Gerritsen live met assistent Chantal Kregting en nam hij ook een kijkje bij haar in de spreekkamer.

Tijd besparen als zorgverleners

Huisarts en bestuursvoorzitter Rob Edelbroek (ECT) sprak over de innovaties binnen de huisartspraktijk. Paul Verploegen, bestuursvoorzitter ZRT, vertelde hoe het ziekenhuis er hard aan werkt om kwalitatief hoogwaardige zorg te blijven bieden in tijden van stijgende kosten. Godfried Bogaerts, directeur van BeterDichtbij, nam Erik Gerritsen mee in de ontwikkelingen rond BeterDichtbij. Momenteel nemen 9 regio’s deel aan BeterDichtbij. Nu al geven artsen aan dat de dienst tijd bespaart. Het aantal telefoontjes neemt af en soms kan een bezoek aan de arts met BeterDichtbij zelfs worden voorkomen. 

Unieke digitale samenwerking

Het is uniek dat huisartspraktijken en ziekenhuis zo intensief samenwerken binnen digitale zorg. Patiënten in de regio hoeven maar één app te gebruiken voor veilig contact met de eigen huisarts en medisch specialist. Erik Gerritsen was dan ook lovend over deze digitale samenwerking en de waarde hiervan voor de Tielenaren: “Vernieuwing komt uit de regio, wat jullie hier samen doen, daar mag je trots op zijn. Zo gebeurt het nergens anders in het land. Dit is het soort van samenwerking dat we zoeken en graag elders zouden zien.”

Ziekenhuis Rivierenland als een van de eerste gestart

BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. In oktober 2016 was Ziekenhuis Rivierenland één van de vier ziekenhuizen die van start ging binnen de pilot van de app binnen een selecte groep vakgroepen. Inmiddels doen steeds meer vakgroepen mee met BeterDichtbij. Sinds de zomer van 2017 maken ook alle huisartsen van Eerstelijns Centrum Tiel gebruik van BeterDichtbij.