Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Maastricht UMC+ en Saxenburgh zetten zorgverleners in het zonnetje op Dag van de Digitale Zorg

Een ijsje eten in de zon of samen met collega’s genieten van een goeie koffie van de barista. De ziekenhuizen Maastricht UMC+ en Saxenburgh Medisch Centrum zetten alle zorgverleners vandaag in het zonnetje op de Dag van de Digitale Zorg. In beide ziekenhuizen is digitaal contact via BeterDichtbij nu beschikbaar voor alle polipatiënten. Dit is een grote stap die alleen dankzij grote inzet van artsen, verpleegkundigen, poli-assistenten en andere zorgverleners gezet kon worden.

Koffiekopje Dag van de Digitale Zorg

Maastricht UMC+Eerste UMC dat BeterDichtbij breed beschikbaar stelt

Maastricht UMC+ is het eerste universitaire ziekenhuis dat BeterDichtbij beschikbaar stelt aan alle polipatiënten. Patiënten krijgen automatisch een uitnodiging voor de veilige app als zij een poli-afspraak hebben, om zo eenvoudig en laagdrempelig contact te kunnen hebben met de eigen zorgverlener(s) of de afdeling. Het UMC in Limburg zet hiermee een belangrijke stap in de implementatie van de digitale strategie, waarbij het ziekenhuis de ambitie heeft om in 2025 landelijke koploper te zijn op digitale zorg.

In de centrale hal van het ziekenhuis vond op de Dag van de Digitale Zorg een markt plaats, waar patiënten en zorgverleners alles te weten konden komen over de digitale oplossingen die het ziekenhuis inzet. Ook BeterDichtbij was hierbij aanwezig, en bood samen met het ziekenhuis aan iedereen heerlijke Italiaanse ijsjes aan.

Maastricht UMC - BeterDichtbij lancering

Op de foto v.l.n.r.: Myrthe van Merkerk (projectmanager BeterDichtbij), Lian Angelino (projectmanager BeterDichtbij), Godfried Bogaerts (directeur BeterDichtbij), Nicole van Eldik (programmamanager Digitale zorg en kinderarts MUMC+) en Eric Edelman (projectcoördinator MUMC+). 

Maastricht UMC en kraam met BeterDichtbijVeel zorgverleners weten de markt te vinden in de centrale hal van Maastricht UMC+, waar ook informatie over BeterDichtbij te vinden en horen is. 

Logo SaxenburghDigitaal contact en samen beslissen bij Saxenburgh

Het Saxenburgh Medisch Centrum vierde ook feest vandaag samen met medewerkers en patiënten. Ook dit ziekenhuis zet nu BeterDichtbij in voor alle polipatiënten. Om die mijlpaal te vieren kregen hier alle aanwezige patiënten en alle zorgverleners koffie en thee aangeboden van een barista. Dit gebeurde in de centrale hal van het nieuwe ziekenhuisgebouw in het Overijsselse Hardenberg, waar ook volop de gelegenheid was om vragen te stellen over BeterDichtbij aan medewerkers van de servicedesk.

Alle patiënten krijgen BeterDichtbij aangeboden, maar samen wordt beslist of en op welke manier digitaal contact het beste past. Karin Zwager, CMIO en kinderarts bij Saxenburgh Medisch Centrum, licht toe: “Digitaal contact is eigenlijk altijd mogelijk. Als blijkt uit het overleg dat we elkaar echt even moeten zien, dan maken we alsnog een afspraak in het ziekenhuis. Samen met de patiënt wordt gekeken wat het beste past. Veel patiënten en vooral ouderen, vinden het een prettig hulpmiddel. Het is onderzocht dat leeftijd hierin geen rol speelt. En bij twijfel kan er altijd alsnog een fysieke afspraak gemaakt worden.”

Opening van feestelijke dag bij Saxenburgh ivm brede beschikbaarheid BeterDichtbij

Marga Hoogendoorn, Ziekenhuis Manager van Saxenburgh Medisch Centrum (rechts) samen met Sander Bijl, operationeel directeur BeterDichtbij, bij de gezamenlijke start van de Dag van de Digitale Zorg, samen met een groep zorgverleners van het ziekenhuis. 

Groei naar miljoen Nederlanders met digitaal contact met het ziekenhuis

De inzet van digitaal contact via BeterDichtbij groeit snel in Nederland, mede dankzij de grote inzet van Maastricht UMC+ en Saxenburgh en de zorgverleners. Eerder dit jaar gingen ook Franciscus Gasthuis en Vlietland in Rotterdam en Schiedam en het Zaans Medisch Centrum in Zaandam over naar het automatisch uitnodigen van patiënten voor BeterDichtbij. Ook zette het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam grote stappen in het digitaliseren van poliprocessen onder meer via BeterDichtbij.

Op dit moment maken meer dan 530.000 Nederlanders al gebruik van BeterDichtbij. In totaal zijn er al meer dan 1,4 miljoen gesprekken gestart tussen zorgverleners en patiënten. In Nederland zijn momenteel 45 zorgorganisaties aangesloten op BeterDichtbij, het initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Dit betreffen veel ziekenhuizen, maar ook steeds vaker thuiszorgorganisaties en revalidatiecentra.