Leren van zorgprofessionals: waardevolle input huisartsen voor BeterDichtbij tijdens Huisartsenbeurs

De werkdruk van huisartsen neemt steeds toe, en tegelijkertijd verwachten mensen steeds meer gemak en directer contact met de eigen huisarts. Hoe kan BeterDichtbij daar een rol in spelen, wanneer is BeterDichtbij van toegevoegde waarde voor huisartsen? Tijdens de Huisartsenbeurs van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) ging het BeterDichtbij team hierover in gesprek met huisartsen. Wat leerden we van de artsen tijdens de beurs?

BeterDichtbij op de Huisartsenbeurs

Samen de zorg makkelijker maken

De gesprekken met huisartsen tijdens de drukbezochte beurs op 4 april, leverden waardevolle aanknopingspunten op voor de doorontwikkeling van BeterDichtbij. Zo werd de mogelijkheid om direct medisch inhoudelijke berichten eenvoudig door te zetten naar het dossier vaak genoemd, om zo aan te haken op bestaande systemen. Een advies dat we ter harte nemen, en graag meenemen in de doorontwikkeling van de dienst. Verder is het belangrijk om de regierol van de arts te behouden: hij of zij moet zelf het moment van beantwoording kunnen bepalen (asynchrone communicatie), zoals nu ook het geval is binnen BeterDichtbij. 

Laagdrempelig en toegankelijk blijven

Het lijkt een onverenigbare combinatie: door contact laagdrempeliger te maken de zorg makkelijker maken. Toch geven de deelnemende huisartsen en medisch specialisten aan dat BeterDichtbij de werkdruk verlaagt voor artsen en assistenten. Omdat patiënten berichten thuis na kunnen lezen en zo consulten kunnen voorbereiden, kan het consult worden verdiept. Ook gebeurt het dat patiënten via de app vragen of zij langs moeten komen, en dat daarmee soms een consult in de praktijk kan worden voorkomen. Dit wordt door huisartsen als een groot voordeel ervaren. En is niet alleen waardevol voor de huisartsen, maar ook voor de praktijkondersteuners huisarts (POH), zo gaven de artsen aan.

Over BeterDichtbij: makkelijk en veilig contact

BeterDichtbij is de digitale dienst die de zorg graag een beetje makkelijker maakt. Het initiatief van de zorgsector zelf, is binnen een jaar al actief in 10 regio’s en bij 11 ziekenhuispraktijken en meerdere huisartsenpraktijken. Huisartsen, medisch specialisten, verpleegkundig specialisten, assistenten en onder meer paramedici zetten BeterDichtbij in voor makkelijk en veilig contact met de patiënt. Een eenvoudige app voor de patiënt en een gebruiksvriendelijk achterliggend webplatform voor de zorgverleners. Bij de inzet van BeterDichtbij spelen de assistenten een belangrijke rol, zij beantwoorden veelal de eerste vragen. Voor patiënten is BeterDichtbij een app, voor artsen een webplatform; artsen appen dus niet op hun eigen telefoon. BeterDichtbij wordt veel ingezet om korte medische vragen uit te wisselen, herhaalrecepten aan te vragen en kleine onderzoeksuitslagen uit te wisselen. BeterDichtbij is gestart als eenvoudige dienst voor contact tussen zorgverlener en patiënt, en breidt in samenwerking met de deelnemende artsen en zorgverleners de dienst verder uit. 

Heeft u vragen, suggesties, of wilt u eens verder praten over de mogelijkheden met BeterDichtbij in uw organisatie? Neem gerust contact met ons op, we zijn benieuwd!