Minder vaak naar Isala dankzij digitaal contact
Patiënten met chronische nierschade hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen dankzij digitaal contact. Nefroloog Joan Doornebal: ‘Vaak blijkt dat een consult niet nodig is of prima op afstand kan.’

Een van de patiënten die niet meer naar het ziekenhuis hoefde, is Teunis Kroes. ‘Het kan omdat ik in een stabiele fase zit. Ik hoef geen vrij meer te nemen en het scheelt in reistijd. Mijn bloed laat ik prikken bij een prikpost in de buurt. Daar lever ik ook mijn urine in. En thuis meet ik 3 dagen lang mijn bloeddruk en mijn gewicht. Die gegevens zet ik in de Thuismeten app.’
‘Via de app BeterDichtbij sturen wij patiënten een korte vragenlijst’, vertelt Joan. ‘Wij vragen of er klachten of vragen zijn. Of de patiënt iets wil bespreken en of iemand behoefte heeft aan een consult.’ Aan de hand van de antwoorden en de meetgegevens maakt Joan een verslag. ‘Die lees ik dan via de app BeterDichtbij’, zegt Teunis. ‘Omdat ik in MijnIsala al kan zien wat de bloedwaardes waren, weet ik al ongeveer wat er in het verslag staat.’
Droom
‘Deze nieuwe manier van werken sluit veel beter aan bij de patiënt’, zegt Joan. ‘En in de tijd die ik over heb, kan ik patiënten met ingewikkelder problemen of nieuwe patiënten zien. Ik heb wel geleerd dat wij echt iedere patiënt moeten vragen wat hij of zij wil. Soms dacht ik dat iets veel te lastig was voor iemand, maar dan bleek het prima te gaan.’
Teunis: ‘Je moet je even in het gebruik van de app verdiepen, maar dan is het goed te doen. Het fijne is dat ik wel een fysieke afspraak kan inplannen mocht ik dat willen.’ ‘Mijn droom is dat er ooit een app komt waarmee patiënten alles kunnen doen’, zegt Joan. ‘Nu geven wij patiënten via MijnIsala en 2 apps toegang tot Isala, dat moet 1 app worden. Een app die alle patiënten met een chronische ziekte kunnen gebruiken. En waarin de huisartsen en het ziekenhuis samenwerken.’
Digitaal
Nu gaat het weer beter met Teunis. ‘Maar ik ben heel ziek geweest. Ik heb de schade aan mijn nieren gekregen door vasculitis. Ik deed mee aan een hart- en vaatonderzoek en toen ontdekten ze de nierschade. Nog 20 procent van mijn nierfunctie werkte. Nu is dat gelukkig weer gestegen naar meer dan 50 procent. Wat mij betreft is de volgende afspraak dan ook weer digitaal. Dat scheelt gewoon veel tijd.’
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van Brugmedia.