Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Meer tijd en beter contact met patiënten

Direct contact met zowel patiënten als collega’s. Dat is voor Mariska Baremans bijzonder waardevol in haar werk als doktersassistent op de afdeling interne geneeskunde van het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel. Mariska bespaart tijd door BeterDichtbij en kan haar patiënten tegelijk beter bereiken digitaal, dan bijvoorbeeld eerder telefonisch. We gingen in gesprek met haar, over haar ervaringen én ambities voor de toekomst.

Toen Mariska voor het eerst in aanraking kwam met BeterDichtbij was zij direct enthousiast: “Voordat ik BeterDichtbij gebruikte, bestond het contact met patiënten voornamelijk uit bellen. Heel veel bellen, en ook heel vaak bellen. Regelmatig moest ik meerdere keren bellen, omdat patiënten niet opnamen of niet bereikbaar waren.”

Elkaar altijd bereiken, wanneer het je uitkomt

Sinds de introductie van BeterDichtbij in het IJsselland Ziekenhuis is het werkproces een stuk efficiënter geworden, aldus Mariska. “Natuurlijk krijgen we nog steeds telefoontjes. Dat zal altijd zo blijven. Maar met BeterDichtbij kunnen we nu ook snel en eenvoudig berichten sturen,” legt Mariska uit. “Nu sturen we snel en eenvoudig een bericht en hoeven we er verder niet meer achteraan te zitten. Patiënten lezen dit dan wanneer het hen uitkomt.”

Ook vindt Mariska het fijn dat de mailstroom dankzij BeterDichtbij enorm is verminderd. Ze legt uit: “Het is prettig dat we niet meer een overvolle mailbox hebben. We ontvangen nu alleen nog maar mails van artsen en apothekers die we moeten afhandelen, en niet meer zoveel van patiënten. De patiënten kunnen we eenvoudig doorverwijzen met de mededeling: u bent uitgenodigd voor BeterDichtbij, stuur daar maar alles naartoe.”

Meer gemak met standaardberichten

Als superuser op haar afdeling, denkt Mariska ook actief mee over hoe standaardberichten binnen BeterDichtbij optimaal kunnen worden ingezet. “We willen bijvoorbeeld beginnen met het voorbereiden van mensen op hun bloedprikafspraak. Zodat we degenen die nog niet geprikt zijn snel en makkelijk een standaardbericht kunnen sturen dat zij nog moeten bloedprikken.”

Mariska heeft een duidelijk advies voor iedereen die het spannend vindt om met BeterDichtbij te starten: “Gewoon doen! Het biedt zoveel voordelen.”

Digitale communicatie voor iedereen

Ze erkent ook dat er uitdagingen zijn, vooral bij bepaalde patiëntengroepen. “De oudere generatie is niet opgegroeid met het internet. Dit maakt het voor hen lastiger om de stap naar digitaal contact te maken.” Toch is Mariska ervan overtuigd dat iedereen uiteindelijk baat zou kunnen hebben bij BeterDichtbij. “Het contact tussen zorgverlener en patiënt is nu een stuk laagdrempeliger.

Makkelijke vragen kunnen gewoon via BeterDichtbij gesteld worden. Het scheelt voor patiënten dat ze niet meer telefonisch in de wachtrij hoeven te staan zijn en voor ons dat we gewoon op ons eigen moment via BeterDichtbij kunnen antwoorden.”

Ook digitaal vragenlijsten delen

Ook heeft Mariska een heldere visie op de verdere implementatie van BeterDichtbij: “Wat we in de toekomst nog willen doen, is vragenlijsten standaard via BeterDichtbij sturen zodat patiënten deze digitaal kunnen invullen. Op die manier hoeven deze niet meer uitgeprint, op papier meegegeven of opgestuurd te worden. Het zou ideaal zijn als dit allemaal digitaal kan verlopen. Dit bespaart tijd en patiënten kunnen zo sneller worden geholpen.”