MDL-arts Joost Geesing over betere dienstverlening door hybride zorg in het Diakonessenhuis
Joost Geesing is maag-, darm en leverarts en CMIO bij het Diakoessenhuis. Hij heeft met zijn afdeling onder meer het zorgpad voor een scopie ‘met een roesje’ helemaal hybride gemaakt met BeterDichtbij met Indiveo geïntegreerd. “Ik kan mijn expertise zo beter inzetten.”
Hybride zorgpaden, daar is het Diakonessenhuis volop mee aan de slag. Dat doet het Utrechtse stadsziekenhuis met BeterDichtbij als de communicatiedienst voor alle meldingen, interactie en informatie, waar via ook de begrijpelijke animaties van Indiveo worden gedeeld. Geautomatiseerd en afgestemd op precies het juiste moment in het zorgpad.
Hij vertelt: “Voorheen deed de dokter de intake en gaf informatie over het onderzoek. Die informatie pikte de patiënt vaak niet helemaal op en dan werd het aan de balie op de polikliniek nog eens dunnetjes overgedaan. En regelmatig belde de overdonderde patiënt later nog eens om dezelfde informatie te horen.”
En dat is nu veranderd. Dat maakt niet alleen dat patiënten tijd en bezorgdheid besparen, maar ook hij en zijn collega’s meer plezier en voldoening uit hun werk halen. “Ik wil mijn eigen werk graag zo leuk mogelijk maken. Ik heb een broertje dood aan administratie en herhaling. Dit is niet waar ik goed in ben en hoe ik meerwaarde kan bieden voor de patiënt. Bovendien vond ik het regelmatig heel gênant dat een patiënt voor een controleafspraak van 10 minuten naar het ziekenhuis moest komen om alleen de uitslag van een poliep te horen. Veel mensen denken dat dat goede zorg is, maar goede zorg is als je dat op een andere manier weet op te lossen.”
Het doel van Geesing was dan ook om een volwaardige vervanging van dat eerste consult te ontwikkelen. De patiënt moest adequate voorlichting krijgen én dezelfde informatie geven als bij een intake door de arts. Het is zo ingericht: In mijnDiak staat een vragenlijst klaar. Via Indiveo krijgt de patiënt voorlichting over het onderzoek, ondersteund door animaties. BeterDichtbij biedt de patiënt vervolgens standaardberichten met informatie, onder meer over de voorbereiding op het onderzoek.
Door op grote schaal in te zetten op digitale zorg op de afdeling van Geesing, komen patiënten beter voorbereid op de poli en wordt ook veel tijd bespaard. Tijd die Geesing en zijn collega’s aan andere patiënten kunnen besteden. “Ik kan mijn expertise zo beter inzetten en bovendien – ik zeg dat maar heel eerlijk – ook meer declarabel werken.” Hij vervolgt: “Er moet wel een moment zijn waarop gecheckt wordt of de patiënt in staat is om de digitale vragenlijst in te vullen. En als de patiënt dat niet kan, doen we het fysiek. Er zijn nog steeds patiënten die daarvoor naar het ziekenhuis komen.”