Huisartsen in Rotterdam zetten BeterDichtbij in om zorg te blijven bieden aan patiënten
Juist in deze tijd vragen zorgverleners om digitale oplossingen om de beste zorg te bieden aan patiënten, maar ook om het contact met hen te blijven onderhouden. De praktijk van Jorien is tijdens de coronacrisis gestart met het inzetten van BeterDichtbij, het is één van 75 huisartsenpraktijken die zo contact houdt met de eigen patiënten.

Jorien van Leeuwen is huisarts in Rotterdam. Sinds kort kunnen patiënten in de praktijk van Jorien in contact komen hun eigen huisarts via de BeterDichtbij app. “Ik vind het heel gemakkelijk te gebruiken, het is overzichtelijk en het wordt heel erg gewaardeerd door patiënten.”
Patiënten waarderen moeite tot contact
Jorien biedt binnen haar praktijk patiënten de mogelijkheid om een afspraak met haar te maken met behulp van beeldbellen, via BeterDichtbij. Hiermee kunnen patiënten en huisartsen elkaar blijven zien en kan het consult op deze manier alsnog doorgaan.
“Het heeft absoluut toegevoegde waarde om mensen te zien en niet alleen te bellen. Het voelt socialer om iemand in de ogen te kunnen kijken en draagt bij aan de indruk van het toestandsbeeld van de patiënt. Daarnaast waarderen patiënten het dat je extra moeite neemt om ze in deze vreemde tijden toch te kunnen zien.”
Patiënten passen zich snel aan
Digitaal contact met de huisarts is voor de meeste patiënten iets compleet nieuws, toch passen zij zich hier snel op aan. “Als mensen een beetje handig zijn met een smartphone is het heel goed te doen.”
Een beeldbelgesprek met patiënten gaat volgens Jorien vrij eenvoudig. “Je vraagt of iemand een smartphone heeft en of ze een beetje handig zijn met hun telefoon of computer, dan proberen we het. Als het ze niet lukt maken we een telefonische afspraak en kijken we of we het alsnog werkend kunnen krijgen. Zo niet, dan doen we het hele consult telefonisch.”
Toekomstmogelijkheden voor in de praktijk
Ook kijkt Jorien alvast vooruit naar de toekomst en dan met name hoe zij BeterDichtbij in zou kunnen zetten na de coronacrisis.
“Heel de gezondheidszorg is gedwongen om op een andere manier te werken. Dat brengt wel wat goeds en ik kan me wel voorstellen dat we na de coronacrisis blijven beeldbellen. Ik denk sowieso dat het interessant kan zijn om avondspreekuren op zo’n manier te doen zodat je niet in een donkere praktijk in je eentje zit, maar dat de deur gewoon dicht is en dat je mensen dan digitaal ontvangt.”
BeterDichtbij ontwikkelt zich in regio Rotterdam
BeterDichtbij groeit in de regio Rotterdam, zo wordt het ingezet door een grote groep huisartsenpraktijken en ziekenhuizen. Volgens Jorien is één systeem voor contact met patiënten waardevol. “Wat het probleem is in de gezondheidszorg is dat iedereen een eigen ICT-systeem heeft wat niet op elkaar inhaakt. Dus het is fijn dat je een systeem hebt dat meerdere partijen gebruiken, iedereen staat er natuurlijk vrij in om te kiezen wat ze willen gebruiken.”
Wilt u graag gebruik maken van BeterDichtbij? Neem gerust contact met ons op.