“Iedereen die ik erover vertel zegt: Dat is handig!”

De gynaecologen in het Röpcke-Zweers Ziekenhuis zetten een extra service in voor hun patiënten: de digitale dienst BeterDichtbij. “Patiënten die het fijn vinden, kunnen nu de onderzoeksuitslagen via de BeterDichtbij app ontvangen,” licht gynaecoloog Monique Wüst toe. Makkelijk en veilig. Bovendien kunnen gynaecologen de dienst ook inzetten voor korte vragen tussendoor van de patiënt. “Het werkt gewoon. Ik denk dat de arts hiermee tijd bespaart, maar voor mij als patiënt geldt dat ook,” vertelt mevrouw Van Oenen.

Vakgroep Gyn Saxenburgh

Als moderne en patiëntgerichte afdeling gynaecologie zijn de artsen continu op zoek naar toepassingen die de zorg en service voor patiënten verder kunnen verbeteren. Toen het Röpcke-Zweers Ziekenhuis van start ging met BeterDichtbij, sloten de gynaecologen hier dan ook snel op aan. “Ik adviseer patiënten om BeterDichtbij te gebruiken als ik denk dat ze er voordeel van kunnen hebben. Bijvoorbeeld omdat ze telefonisch niet altijd goed bereikbaar zijn,” vertelt Wüst.

Eenvoudig berichten uitwisselen met de eigen arts

De BeterDichtbij dienst bestaat uit een app voor patiënten en een eenvoudig webplatform voor artsen. Artsen zetten BeterDichtbij veel in voor informatie over onderzoeksuitslagen en voor korte medische vragen. “Patiënten krijgen informatie over bijvoorbeeld anticonceptie of uitstrijkjes, wanneer dit van toepassing is voor hun behandeling. Het zijn korte berichten die je met elkaar uitwisselt. Als ik echt iets moet uitleggen, dan bellen we of plannen we een consult,” aldus Wüst.

Tijdbesparing in een druk leven

Mevrouw Van Oenen gebruikt de app regelmatig voor contact met haar gynaecoloog. “Je hebt een druk leven en op werk is bellen met de arts niet altijd gepast,” vertelt mevrouw. “Als ik in mijn omgeving vertel dat dit kan, reageert iedereen: Dat is handig!” Of BeterDichtbij voor iedere soort uitslag en vraag geschikt is, betwijfelt mevrouw Van Oenen. “Ik vind het zelf heel handig, voor mij is het een aanvulling op de consulten. Anders moet je steeds bellen of langskomen voor een persoonlijk gesprek, daar gaat zoveel tijd inzitten. Maar het ligt er natuurlijk wel aan om wat voor onderzoeksuitslagen het gaat.”

Zelf bepalen wanneer je een bericht stuurt

Voor Wüst en haar collega’s is het een groot voordeel dat zij zelf kunnen bepalen wanneer ze berichten uitwisselen. “Ik kan bij wijze van spreken ’s avonds om zes uur antwoorden, na mijn spreekuur. Dat bespaart tijd voor mij en mijn patiënten,” vertelt ze. Met haar patiënten stemt ze af dat ze twee keer per week berichten leest en beantwoordt. “We zien dat het aantal telefoontje ook al wat afneemt. Dat is geen doel, want patiënten kunnen gewoon blijven bellen, maar wel een mooi neveneffect.”

Afspraak maken: dat kan toch via de app?

Dat de digitale service BeterDichtbij even wennen is voor de artsen en assistenten, vertelde Van Oenens arts al meteen. Dat heeft ze zelf ook ervaren toen ze laatst na het consult direct naar huis ging. “Een dag later belde de assistente. Ze zei dat ze me had gemist om een afspraak te maken. Ik dacht dat dat ook via de app ging. Dat wordt nu nog niet gedaan, vertelde ze me. Het zou heel handig zijn als je alles op één plek hebt,” vertelt Van Oenen.