“Een uikomst voor iedereen die een druk leven leidt”
Helena van Harberden is patiënt bij Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis en werkt in ditzelfde ziekenhuis als coördinator van de zorgcentrale. Daardoor kan ze de zorg en dienstverlening vanuit verschillende perspectieven bekijken, zo ook via de nieuwe app BeterDichtbij. Inwoners rond, en patiënten van, het ziekenhuis op Goeree-Overflakkee kunnen sinds deze zomer via BeterDichtbij hun praktische en medische vragen stellen. Praktische vragen worden beantwoord door Helena en haar collega’s van de zorgcentrale en receptie. Medische vragen kunnen patiënten stellen aan hun arts of verpleegkundige als zij daartoe worden uitgenodigd. Helena gebruikt de app inmiddels regelmatig, vanuit haar werk, maar ook als patiënt. “Voor iedereen die een druk en gevuld leven leidt, is dit een uitkomst.”

Praktische en medische vragen
Als je een praktische vraag stelt aan Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis via BeterDichtbij, is de kans groot dat Helena die beantwoordt. “Samen met mijn collega’s van de zorgcentrale en receptie beantwoord ik de vragen die we krijgen over bijvoorbeeld parkeren, bezoektijden en afspraken.” Het werkt heel makkelijk: je registreert je in een beveiligde omgeving, logt in en kunt een vraag stellen aan het ziekenhuis. Ook alle artsen en verpleegkundigen van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zijn bereikbaar via de app.
Snel weer gerust dankzij een appje aan de specialist
Helena is als diabetes type 1 patiënt ook uitgenodigd om haar medische vragen via BeterDichtbij te stellen. Haar diabetesverpleegkundige Grace is zo makkelijk bereikbaar. Een uitkomst, vertelt Helena. “Omdat het verloop van mijn diabetes type 1 erg wisselend kan zijn, is het fijn om een deskundig iemand bij de hand te hebben. Zo weet ik of ik de insulinehoeveelheden moet aanpassen of misschien even langs moet komen voor een afspraak.” En dat stelt gerust, aldus Helena. “Je stuurt laagdrempelig een appje. Zo ben je snel geholpen door de specialist.”
Lees ook het verhaal van Grace >
Veilig appen met arts of zorgverlener via BeterDichtbij
Alle patiënten van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis kunnen sinds hun medische vragen direct stellen aan hun eigen arts of andere zorgverlener via BeterDichtbij.
Of Helena andere patiënten zou aanraden ook gebruik te maken van de app? Daar hoeft ze niet lang over na te denken. “Vooral voor jongere mensen, maar zeker ook voor ouderen die een druk en gevuld leven leiden is dit een uitkomst. Het feit dat je op deze manier sommige lichamelijke problemen of zelfs een poli afspraak kunt ontlopen is toch geweldig!”
De BeterDichbij app binnen Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis is geïnitieerd door Paulina.nu. Kijk voor meer informatie op www.paulina.nu.