Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Eenvoudig digitaal contact en informatie voor longpatiënt CWZ

Patiënten en zorgverleners van de polikliniek longziekten in CWZ gebruiken sinds een half jaar de BeterDichtbij app. Deze app biedt hen direct contact met elkaar. In de app zelf zijn ook korte animatiefilmpjes van Indiveo te vinden die een aandoening, onderzoek of behandeling eenvoudig uitleggen. Het ziekenhuis in Nijmegen is het eerste ziekenhuis dat BeterDichtbij en Indiveo zo geïntegreerd inzet. Longfibrosepatiënte Eveline Hendriks-Boonman en verpleegkundig consulent longziekten Jolanda van der Mee delen graag hun ervaringen en tips.

Fijne korte lijnen

Eveline: ‘Ik gebruik de BeterDichtbij app sinds CWZ hiermee is gestart. Ik vind het heel fijn dat ik hierdoor korte lijntjes heb met Jolanda. Als er wat is en ik wil iets vragen, dan hebben we vrijwel direct contact met elkaar. Dat kan op ieder moment en op elke plek. Zelfs laatst toen ik tijdens een paar dagen weg op de fiets wilde stappen. Dan beeldbellen we even voor kort overleg.’

Alle info bij de hand

‘Voordat de app er was, hadden we als verpleegkundig specialisten vaak voicemails’, vult Jolanda aan. ‘Als ik er dan niet was, bleef het bericht soms liggen. Nu kan ik direct reageren, een vraag stellen of even beeldbellen. Bellen met beeld vind ik heel prettig, want de kleur en mimiek in iemands gezicht vind ik altijd een belangrijke graadmeter van hoe het met iemand gaat. Alle berichten die Eveline en ik met elkaar via de app uitwisselen blijven bewaard en krijg ik ook in mijn mail. Dus ik heb op deze manier altijd de meest actuele informatie bij de hand.’

Zelf je moment kiezen

‘Het is heel fijn dat onze berichten bewaard blijven in de app’, voegt Eveline toe. ‘Ook ik kan zo rustig iets nalezen, er even over nadenken en vragen stellen als ik iets niet begrijp. Ook is het prettig dat ik een bericht kan lezen of daarop kan reageren wanneer het me uitkomt. Je hebt niet het idee dat je de ander stoort, wat je wel doet als je elkaar onaangekondigd belt. Als we beeldbellen, krijg ik eerst altijd een melding van de app.’

Meer flexibiliteit en tijd

Jolanda: ‘Door de inzet van digitale middelen zoals de BeterDichtbij app kan ik nu schuiven met mijn consulttijden. Dat geeft meer flexibiliteit. Sommige fysieke consulten maak ik langer, en andere consulten vervang ik door digitaal contact. Dat kan een berichtje zijn, net zoals mensen (whats)appen met familie en vrienden. Maar ook beeldbellen, een goede vervanger voor fysieke controleafspraken of telefonische consulten. Bovendien bespaart het patiënten zoals Eveline tijd, kosten en energie, want ze hoeft niet naar het ziekenhuis. Dat is ontzettend fijn!”

Makkelijk in gebruik

Eveline vervolgt: ‘Ik vind dit stukje digitale zorg heel prettig en makkelijk in gebruik. Ik ben zelf mijn werkende leven receptioniste geweest. Dus ik ben ook gewend om met computers of andere digitale middelen om te gaan. Voor mensen die dat niet in de vingers hebben, kan ik me voorstellen dat het wat meer moeite kost om de app te gebruiken. Maar zorgverleners zoals Jolanda kunnen hierbij helpen door persoonlijk uitleg te geven en de eerste keer samen door de app heen te gaan’.

Jolanda: ‘Vóór de inzet van de app moet je iemand eerst goed leren kennen. Dat doe je door elkaar in het begin vooral fysiek in het ziekenhuis te zien. Bij de ene patiënt kun je vrij snel veel digitaal doen, bij de andere niet. Hierin moet je ook niet doorschieten. Het is mooi als digitale zorg past bij de patiënt en de fase van behandeling. Het geeft mij als zorgverlener ook ruimte en tijd. Maar iedere patiënt is anders en bij sommige mensen past digitaal communiceren niet. Dat is ook prima.’

Beter aansluiten op behoeften

Jolanda: ‘We kijken als afdeling voortdurend hoe we de informatie kunnen verbeteren die patiënten nodig hebben of willen hebben. En hoe we deze informatie op de juiste momenten kunnen bieden en er voor zorgen dat die informatie begrijpelijk is, ook voor patiënten die laaggeletterd zijn of die de Nederlandse taal niet (helemaal) machtig zijn. Sinds kort zetten we daarom bijvoorbeeld animaties in van Indiveo, onder meer bij patiënten met longkanker. In korte tekenfilmpjes met ondertiteling (Divi’s) krijgen patiënten op deze manier eenvoudig uitleg in beelden over een aandoening, onderzoek of behandeling. Dankzij dit soort vormen van digitale zorg en informatie kunnen we zo steeds beter inspelen op de wensen en behoeften van patiënten en hen nog beter helpen.’

Eerste ziekenhuis dat Indiveo en BeterDichtbij geïntegreerd inzet Indiveo logo

CWZ is voorloper in het geïntegreerd gebruik van BeterDichtbij en Indiveo. De integratie van Indiveo in het BeterDichtbij platform maakt het mogelijk om als zorgverlener duidelijke medische illustraties en animaties van Indiveo eenvoudig en snel te delen met patiënten. Slechts met één druk op de knop, delen zorgverleners zo de juiste animatie met hun patiënt. Het is ook mogelijk het versturen van deze berichten verder te automatiseren zodat uw patiënten op het juiste moment de juiste informatie toegestuurd krijgen. Lees verder over de samenwerking tussen Indiveo en BeterDichtbij >