Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Zo kunnen we écht waarde toevoegen in de zorg!”

“Dat voelt als samenwerken en geeft vertrouwen. Je kunt contact met elkaar zoeken als het nodig is of op het moment dat het uitkomt, aan beide kanten,” vertelt Angela Reijnen, verpleegkundig consulent oncologie in het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis. Zij zet, samen met haar collega’s op de afdeling, nu ook BeterDichtbij in.

Maaike Netten en Angela Reijnen van CWZ

Op de foto: Maaike Netten en Angela Reijnen

Oncologiepatiënten doorlopen natuurlijk vaak een intensief zorgtraject. Binnen korte tijd komen er vaak veel afspraken en informatie op hen af. Een tijdje later, als de diagnose en gevolgen een beetje zijn geland, komen hierover meestal pas de vragen. Of krijg je als patiënt klachten waarover je misschien onzeker bent of die het gevolg zijn van je aandoening. Dan is het fijn als je even contact kunt hebben met je behandelend zorgverlener in CWZ. Daarom startte ook de afdeling oncologie met BeterDichtbij, net als eerder ook al Longgeneeeskunde.

“Via BeterDichtbij delen we ook informatie over oncologische behandelingen, die op termijn ook beschikbaar komen in beeld in de vorm van animaties van Indiveo. Dit maakt deze informatie voor patiënten beter te verwerken en te begrijpen. Plus beter toegankelijk voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven in de Nederlandse taal,” vertelt het ziekenhuis.

Echt samenwerken, vanuit vertrouwen

Angela vertelt verder: “Patiënten geven aan dankbaar te zijn voor de korte lijnen met het ziekenhuis en dat er zo snel reactie komt op hun vragen via de app. Dat is heel fijn, vooral voor patiënten zelf! Zoals een patiënt die via een appje navraag doet of het kan zijn dat er een labformulier ontbreekt om te kunnen laten bloedprikken. Of een patiënt die ter info appt dat er een behandeling bij de huisarts heeft plaatsgevonden. Dat voelt als samenwerken en geeft vertrouwen. Je kunt contact met elkaar zoeken als het nodig is of op het moment dat het uitkomt, aan beide kanten. Soms is het nog even zoeken dat we niet continu reageren op berichtjes, want we hebben natuurlijk nog veel meer taken om onze patiënten zo goed mogelijk te helpen!”

CWZ zorgverlener oncologie BeterDichtbij

Minder telefoontjes, meer focus

Maaike Netten, projectleider Medische Informatie Technologie in CWZ: “Met de BeterDichtbij app – die bij oncologie ook vast onderdeel is van de CWZ Thuis monitoring app – zetten we een nieuwe digitale stap in zorg voor en communicatie met de patiënt. Patiënten kunnen zo heel laagdrempelig fijn en eenvoudig in contact komen met hun zorgverlener in CWZ. Bovendien levert het gebruik van de app minder telefoontjes, meer focus en minder geregel op, voor zowel zorgverleners als patiënten. Dankzij de samenwerking met een groep enthousiaste artsen en verpleegkundigen, BeterDichtbij, en de collega’s binnen CWZ hebben we dit voor elkaar gekregen. We zijn heel blij en trots op dat we op deze manier écht waarde kunnen toevoegen in de zorg!”

Lees ook over de ervaringen met BeterDichtbij bij Longgeneeskunde in CWZ >