Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Blijf op de hoogte van je naaste op de Intensive Care van Tergooi MC via BeterDichtbij

Een naaste op de Intensive Care hebben is emotioneel zwaar en kan veel onzekerheid met zich meebrengen. Om familie en naasten beter te ondersteunen biedt Tergooi MC nu de digitale communicatiedienst BeterDichtbij ook aan op de Intensive Care. BeterDichtbij maakt het mogelijk om eenvoudig en op het eigen moment op de hoogte te blijven van de gezondheid van een dierbare, zonder te hoeven wachten op een telefoontje. IC-verpleegkundige Mirelle Koelewijn en Wanda Sjollema, partner van een patiënt, delen hun ervaringen.

Meer rust in een hectische periode

“De Intensive Care is voor familieleden vaak een periode van grote onzekerheid,” legt IC-verpleegkundige Mirelle Koelewijn van Tergooi MC uit. “Familie wil constant weten hoe het gaat met hun dierbare. Met BeterDichtbij hebben we nu een veilige en toegankelijke manier om hen op de hoogte te houden. We sturen berichten naar de eerste contactpersoon van de patiënt, zodat zij niet telkens hoeven te bellen voor updates. Dit zorgt voor rust bij zowel de familie als het medisch team.”

Een persoonlijk contactmoment via berichten

Het gebruik van BeterDichtbij begint eenvoudig. “We nodigen de contactpersoon van de patiënt uit via de app. Vanaf dat moment kunnen we berichten sturen en vragen beantwoorden. Vaak voelt dit als een soort digitaal dagboekje waarin updates worden gedeeld, zoals hoe de nacht is verlopen of bijzondere mijlpalen, zoals wanneer iemand weer rechtop heeft gezeten. Het mooie is dat familie ook zelf een bericht kan sturen wanneer het hen uitkomt” vertelt Mirelle.

Familie ervaring: een geruststellende oplossing

Wanda Sjollema, wiens man onlangs op de IC lag, vertelt: “Toen ik hoorde over BeterDichtbij, vond ik het meteen een uitkomst. Het gaf me zoveel rust om ’s ochtends een bericht te lezen over hoe de nacht was gegaan. Ik ben niet heel technisch aangelegd. Mijn zoon heeft me geholpen om de BeterDichtbij app te installeren. Ik krijg de berichten trouwens ook binnen op mijn computer. Vaak heb ik ze dan al op mijn mobiel gelezen.”

Meer dan alleen tekst

Een uniek aspect van BeterDichtbij is dat verpleegkundigen ook foto’s kunnen delen. Mirelle: “Soms zegt een beeld meer dan woorden. Een foto van een patiënt die voor het eerst uit bed is gekomen, kan echt een geruststelling zijn voor familie. Het zijn juist die kleine dingen die hoop geven.”

Efficiënt en menselijk

Dankzij BeterDichtbij ervaren verpleegkundigen minder telefoontjes, waardoor er meer tijd is voor de patiëntenzorg. Mirelle: “We blijven altijd telefonisch bereikbaar, maar het is prettig dat we via BeterDichtbij efficiënt updates kunnen delen. Voor familie betekent dit dat ze op elk moment toegang hebben tot belangrijke informatie, zonder te wachten op een telefoontje.”

Meer rust, minder onzekerheid

Voor Wanda heeft het platform veel betekend. “Tijdens het bezoek zie je hoe druk het team is. Door BeterDichtbij voelde ik me alsnog goed geïnformeerd, zonder ze extra te belasten. Het gaf me een enorme rust in een moeilijke periode. Ik zou het iedereen aanraden.”

Met de introductie van BeterDichtbij op de Intensive Care laat Tergooi MC zien dat ze niet alleen oog hebben voor de patiënt, maar ook voor de naasten. BeterDichtbij biedt rust, verbinding en betere communicatie in een stressvolle periode.

Meer inspiratie? Bekijk de video

Wil je meer inspirerende verhalen horen over het gebruik van BeterDichtbij op de Intensive Care van Tergooi MC? Bekijk dan deze video met nog een mooi praktijkvoorbeeld!