Op dit moment is het BeterDichtbij platform tijdelijk niet bereikbaar, i.v.m. gepland onderhoud. Vanaf zaterdagmiddag 7 november kunt u BeterDichtbij weer gebruiken.

“Innoveer samen, maar doe het zelf!” – Sander Bijl over digitale innovaties in regionale ziekenhuizen

Ieder ziekenhuis staat voor de uitdaging om duurzaam en efficiënt te innoveren in de snel veranderende zorgsector. Wat heb je als ziekenhuis nodig om innovaties te implementeren en tot een succes te maken? “Innoveer samen, maar doe het zelf! Dat is de belangrijkste kracht van de regionale ziekenhuizen binnen de digitale dienst BeterDichtbij.” Hierover een gesprek met Sander Bijl, die intensief betrokken is bij de uitrol van BeterDichtbij en zich al jaren inzet voor digitale zorginnovatie.

Sander Bijl

Door Erica Bouma

Je loopt inmiddels al heel wat jaren mee in de zorgsector, welke veranderingen zie je?

“De relatie tussen arts en patiënt verandert en gaat nog verder veranderen. Mensen worden enerzijds ouder en krijgen meer last van welvaartsziekten zoals diabetes en obesitas. Tegelijkertijd zullen steeds duurdere diagnostiek en behandelingen ervoor zorgen dat het huidige model financieel onder druk komt te staan. Ik geloof heel erg in preventie, maar daarvoor is een actieve relatie tussen patiënt en zorgverlener nodig. Als je een relatie krijgt en onderhoudt, dan kan je uiteindelijk het model veranderen. Dan kan je samen invloed uitoefenen op je eigen zorgtraject, op het effect van een behandeling in jouw specifieke situatie, en kan je op een ander niveau met elkaar in gesprek gaan.”

Hoe spelen regionale ziekenhuizen hierop in?

“Op allerlei gebieden in de zorg zie je de drang naar een grotere schaal. Maar daarmee creëer je ook meer afstand tot de patiënt. De schaalvergroting zorgt er tegelijkertijd misschien voor dat kleinere ziekenhuizen een probleem krijgen in hun bestaansrecht. En dat terwijl deze ziekenhuizen juist zo dichtbij de patiënten staan. Het is van groot belang om vanuit die kracht de relatie te blijven zoeken en houden.”

Hoe kunnen digitale innovaties dan precies die relaties versterken?

“Wat je ziet is dat er allerlei digitale innovaties beschikbaar zijn die zich richten op data en het uitwisselen van meetwaarden. Heel mooi, maar de bottom line is: als je een lichamelijke klacht hebt, dan wil je contact met een zorgverlener en zijn of haar professionele mening horen. Je patiëntendossier inkijken is ook prachtig, maar mensen willen dan ook context. Want wat betekent de uitslag van de MRI precies en wat zijn de consequenties voor jouw persoonlijke situatie? Dan wil je dus contact met je zorgverlener. BeterDichtbij is een van de weinige applicaties die zich richt op contact. Gewoon via een app, in je broekzak.” 

En een applicatie die door ziekenhuizen zelf is ontwikkeld.

“Ja, de grootste doorbraak van BeterDichtbij is het feit dat 30 ziekenhuizen dit met elkaar doen. Het is de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) die dit zelf in de markt zet. Dat is duurzaam, veel duurzamer dan gaan voor snel commercieel gewin. En ja, natuurlijk wordt dit in de toekomst nog zoeken samen, het gaat misschien ook nog schuren. Maar de ziekenhuizen hebben de stap gezet.”

Wat moet je als ziekenhuis in huis hebben om BeterDichtbij succesvol te implementeren?

“Lef, visie en zorgzame medewerkers. Lef omdat dit voor veranderingen in de communicatie gaat zorgen. Wij weten ook niet hoe precies waar het uitkomt, dat zal verschillen per regio. Visie omdat het van belang is dat je weet waar je bent over 5 jaar, en nadenkt over jouw positie in de regio, welke rol je vervult voor je patiënt. En zorgzame medewerkers omdat het noodzakelijk is om te snappen dat contact een basisbehoefte van de patiënt is. Dat je weet waarom je doet wat je doet. Want BeterDichtbij is geen ICT-project of applicatie maar een serviceconcept waarbij het draait om mensen en relaties.

En om BeterDichtbij tot een succes te maken heb je interne aanjagers nodig. Mensen die zich het succes van het project aantrekken. Deze organisatieverandering vraagt aandacht, focus, voorbeeldfiguren. Mensen gaan altijd enthousiast van start, maar twee weken later moeten ze ook nog weten waarom ze het doen.”

Hoe reageren artsen en verpleegkundigen op BeterDichtbij?

“Het grootste voordeel voor zorgverleners is dat zij hun werkproces hiermee efficiënter kunnen indelen. Ze kunnen standaard antwoorden instellen, en zo efficiency inbouwen. Maar belangrijker nog: het scheelt telefoontjes. In de eerste plaats omdat het om overdraagbare informatie gaat: doordat het ‘op papier’ staat, beklijft het beter, je kunt het altijd nog even nalezen. En waar je zonder BeterDichtbij patiënten soms meerdere keren aan de telefoon hebt, kan je binnen BeterDichtbij zelf kiezen wanneer je de vragen beantwoordt. Zo kan je ook de vier korte vragen van je patiënt in één keer beantwoorden.

Bij zorgverleners die nog gaan starten met BeterDichtbij zie ik nog wel eens huiver voor de hoeveelheid vragen die ze mogelijk krijgen. Begrijpelijk, maar de praktijk wijst uit dat het misbruik minimaal is. Mensen weten heel goed dat er aan de andere kant een heel drukke dokter of verpleegkundige zit.”

Wat is jouw beeld hoe BeterDichtbij er over 3 jaar uit ziet?

“Bij het merendeel van de regionale ziekenhuizen kunnen patiënten gebruik maken van het BeterDichtbij concept. Het gebruik is dan volledig geïntegreerd in de vaste werkprocessen en ook de financiering is netjes geregeld via de verzekeraars. Behalve de ziekenhuizen doen ook andere zorgverleners zoals huisartsen mee. Daarmee heb je als gebruiker mooi al je eigen zorgverleners makkelijk en snel bij elkaar!

Vanuit het samen innoveren ontwikkelt BeterDichtbij steeds meer diensten. Het succes komt vervolgens door het daadwerkelijk zelf doen: het gebruik in de eigen organisatie door de mensen zelf.” 

Lees verder over Sander Bijl.

Blijf op de hoogte, schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Abonneer u nu op de BeterDichtbij nieuwsbrief, net als andere professionals in de zorg. Iedere twee maanden gratis in uw mailbox. En natuurlijk kunt u zich op ieder moment afmelden.