Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

In regio Rotterdam al 4 ziekenhuizen bereikbaar via BeterDichtbij

Steeds meer consumenten in Nederland kunnen hun medische vragen stellen via BeterDichtbij. De mobiele dienst groeit hard, en is in het zuiden van Zuid-Holland (Rijnmond) al bij 4 ziekenhuizen van start. Het radioprogramma De Late Avond nodigde BeterDichtbij daarom uit voor een gesprek. Sander Bijl (mede-oprichter) en diabetesverpleegkundige Grace van der Schoot – van Campenhout (Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis) schoven aan bij het programma. 

Vrouw heeft smartphone in haar handen vast en kijkt ernaar samen met een mannelijke specialist

Regio Rijnmond zet in op eenvoudig contact tussen zorgverleners en patiënten

Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland (Goeree-Overflakkee) was het eerste ziekenhuis in de regio dat BeterDichtbij beschikbaar stelde. Inmiddels zetten ook steeds meer afdelingen van het IJsselland Ziekenhuis (Capelle a/d IJssel) en Diabetes Expertisecentrum van het Maasstad Ziekenhuis (Rotterdam) in op eenvoudig contact tussen zorgverleners en patiënten. Recent kondigde ook het Dordrechtse Albert Schweitzer ziekenhuis aan BeterDichtbij in te zetten.

Diabetesverpleegkundige Grace: “Het telefonisch spreekuur verschuift naar BeterDichtbij”

Diabetesverpleegkundige Grace gebruikt BeterDichtbij“Er vindt momenteel echt een verschuiving plaats van het telefonisch spreekuur naar de app. Er zijn heel veel vragen die niet via de telefoon meer beantwoord hoeven worden. Denk aan een labformulier dat patiënten nodig hebben, of een afspraak die niet door kan gaan. Dat is allemaal informatie die in de app kan worden gedeeld. Eerder stond de telefoon echt roodgloeiend, 1,5 uur lang. Dat is veranderd.”

“We hebben afspraken met elkaar over hoe we omgaan met BeterDichtbij. Het is bij ons een verrichting. We plannen het in, kijken allemaal één keer per dag in BeterDichtbij.”

“Mijn patiënten zijn bijna allemaal heel positief. Het contact is heel verschillend, afhankelijk van wat het beste past. Zo zetten we BeterDichtbij in bij zwangeren met diabetes, dan is het contact een korte tijd heel intensief en ronden we het na de bevalling weer af. Soms zien mensen het niet zitten omdat het ze lastig lijkt. Dan help ik ze bij het activeren op de poli zelf. En 9 van de 10 keer zijn de bezwaren dan ook verdwenen, omdat mensen ook WhatsApp gebruiken, ook ouderen.”

“Wij waren het eerste ziekenhuis in de regio dat met BeterDichtbij startte. Je ziet nu dat steeds meer ziekenhuizen in de regio en Nederland BeterDichtbij inzetten bij onder andere diabetes. Ik zou wel willen dat het nationaal wordt ingezet. Dat ook als je verhuist, je ook in de andere regio kunt appen met je eigen zorgverlener.”

Beluister hier het volledige interview met diabetesverpleegkundige Grace:

 

Sander Bijl van BeterDichtbij: “Onze ambitie is samen de zorg makkelijker maken”

“Op een makkelijker manier met de zorg omgaan, dat is wat we mogelijk willen maken. Je ziet in andere sectoren dat mensen al digitale services gewend zijn. Die ervaringen nemen wij mee naar de zorg.”

“Als je belt met het ziekenhuis, moet iemand de telefoon op dat moment opnemen en alles laten vallen wat hij aan het doen was. En wat jij dan vertelt, moet hij dan ook meeschrijven en verslag doen. Dat is vrij tijdsintensief. En andersom ook: als de arts jou belt om je iets te vertellen, moet je de telefoon ook opnemen, een rustig plekje zoeken of krijgt hij of zij de voicemail. Met BeterDichtbij kun je op jouw moment en waar je ook bent, eenvoudig en veilig met elkaar communiceren.”

Sander Bijl“Op dit moment zijn er 21 ziekenhuizen die BeterDichtbij inzetten. De reacties zijn heel positief. De patiënt wordt in staat gesteld om op zijn moment en waar hij wil zijn medische vraag te stellen. En de arts kan zijn tijd makkelijker indelen en vaak ook tijd besparen.”

“Ziekenhuizen hebben het initiatief genomen voor BeterDichtbij. Het zijn de regionale ziekenhuizen, de leden van de SAZ, die hun energie hebben gebundeld in BeterDichtbij. Zo kunnen we schaal opbouwen en samen investeren. We zijn ontstaan vanuit een behoefte, hebben geen behoefte hoeven creëren. Inmiddels zijn we een zelfstandige organisatie, waarmee de ziekenhuizen aandeelhouder zijn geworden en BeterDichtbij beschikbaar is voor alle ziekenhuizen en ook huisartsenpraktijken in Nederland.”

Beluister hier het volledige interview met Sander Bijl:

 

Aan de slag met BeterDichtbij

Wilt u meer weten over BeterDichtbij in uw ziekenhuis? Vraag er gerust naar bij uw afdeling of het ziekenhuis. Bent u zorgprofessional, lees dan hier verder over BeterDichtbij, lees meer klantervaringen of neem direct contact met ons op. We maken graag kennis.