Hoe communicatie-app leidt tot betere zorg

Er wordt veel gezegd over de implementatie van digitale zorg, en dan met name dat dit moeizaam en langzaam gaat. Een groot aantal initiatieven wordt, alle voordelen ten spijt, nooit onderdeel van dagelijkse zorg. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis bewijst dat het ook anders kan. Binnen enkele maanden na het beschikbaar stellen van de BeterDichtbij-toepassing maken 2.200 patiënten al gebruik van deze nieuwe digitale oplossing. En dit is nog maar het begin. Wat kunnen we hiervan leren?

VanWeel BeterDichtbij kernbeeld web

De communicatie-app die het ziekenhuis nu inzet, lost een aantal zaken op. Het viel Paul van der Velden, lid raad van bestuur, op dat kankerpatiënten vaak contact zoeken met behandelaars. Verpleegkundigen worden dagelijks meerdere keren gebeld. En wanneer een patiënt belt, wil je hem/haar zo goed mogelijk helpen. Dit betekent dat verpleegkundigen hun werk moeten neerleggen en dat op de polikliniek aanwezige patiënten langer moeten wachten. Dit kan voor turbulente situaties op de afdelingen zorgen. Dit probleem bleek niet alleen te spelen bij de polikliniek oncologie, maar eigenlijk bij alle specialismen.

Digitalisering via communicatie-app

In plaats van meteen de telefoon opnemen, appen wanneer het wél kan. Dit bleek de oplossing voor Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis. Met als doel een toename van klantvriendelijkheid, werd in samenwerking met BeterDichtbij dit onderdeel van de dienstverlening gedigitaliseerd.

Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis heeft een duidelijke visie op de inzet van digitale zorg. Zorgprofessionals kunnen met de BeterDichtbij-toepassing veilig en laagdrempelig communiceren met patiënten, buiten reguliere consulten om. Zo kan de patiënt geattendeerd worden op nieuwe lab uitslagen in het patiënten portaal. Patiënten kunnen op hun beurt onder andere vragen stellen of herhaalrecepten aanvragen via de BeterDichtbij app, zo blijkt uit het gebruik in de eerste maanden.

Lees in de ICT&health 5 (oktober/november) hoe patiënten een laagdrempelige mogelijkheid wordt geboden tot communicatie met de zorgverlener. En wat dit bijdraagt aan hun kwaliteit van leven en voor zorgverleners aan een nog betere zorg.