Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij

De Patiëntenfederatie Nederland en BeterDichtbij zetten samen in op geverifieerde patiëntenbeoordelingen op ZorgkaartNederland. Ziekenhuizen die de digitale service BeterDichtbij inzetten, kunnen zo eenvoudig hun patiënten vragen hun waardering te delen op de ervaringswebsite. Zo zijn artsen en andere zorgverleners er zeker van dat de eigen patiënt de beoordeling geeft. Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA), BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam en LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer starten hier als eerste mee, later volgen meer ziekenhuizen en ook huisartsenpraktijken.

Met ruim 720.000 waarderingen is ZorgkaartNederland, initiatief van de Patiëntenfederatie Nederland, de grootste vergelijkingssite in de zorg. Maandelijks bezoeken meer dan 1,3 miljoen mensen de website. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) neemt de ervaringen mee in het toezicht en ook zorgverzekeraars nemen in hun (inkoop)gesprekken met aanbieders steeds vaker de informatie van ZorgkaartNederland mee. Hoewel artsen en andere zorgverleners het belang zien van de website, leeft soms ook de twijfel of beoordelingen wel echt van de eigen patiënten afkomstig zijn. ZorgkaartNederland zet zich op verschillende manieren in om dit gevoel weg te nemen, nu ook door die beoordelingen via BeterDichtbij geverifieerd te verzamelen.

Gedegen inzetten op het verzamelen van patiëntbeoordelingen

“De patiënt neemt steeds vaker de regie in eigen handen en wordt mondiger. Om aan de behoefte van de patiënt tegemoet te komen, gebruiken wij BeterDichtbij en ZorgkaartNederland in het LangeLand Ziekenhuis,” aldus Erik Booden, directievoorzitter van het Zoetermeerse ziekenhuis. “Met BeterDichtbij bieden wij onze patiënten een platform waar zij zelf kiezen op welk moment ze contact hebben met hun zorgverlener. ZorgkaartNederland is de plek waar onze patiënten waarderingen over hun zorg in het ziekenhuis kunnen achterlaten en zorgverleners kunnen vergelijken. Beide kanalen geven inzicht in de ervaringen met onze zorg. We leren continu van onze patiënten en geverifieerde waarderingen zijn daarbij waardevol voor het verbeteren van de zorg. We zijn daarom blij dat we door de samenwerking tussen BeterDichtbij en ZorgkaartNederland nu kunnen garanderen dat de waarderingen daadwerkelijk van de eigen patiënt zijn.”

Geverifieerde waarderingen, eenvoudig en veilig voor patiënten

Het werkt eenvoudig: een zorgverlener kan via een zelf geformuleerd bericht de eigen patiënt een standaard verzoek sturen voor een waardering op ZorgkaartNederland. De zorgverlener stuurt in dit bericht een unieke link mee, waarmee de gebruiker wordt herkend als patiënt van het ziekenhuis. De code is nooit terug te leiden naar de individuele patiënt en er worden geen patiëntgegevens meegestuurd. Na de reguliere goedkeuring door de redactie van ZorgkaartNederland, wordt de waardering anoniem geplaatst. Zo’n goedgekeurde waardering wordt op ZorgkaartNederland.nl voorzien van het label ‘geverifieerd’.

Na de start van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA), BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam en LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer zullen meer ziekenhuizen volgen.