Meer zorg digitaal ondersteund en verbeterde behandelrelaties
Digitaal als kan, fysiek als het moet of als iemand het persoonlijk wil. Dat is de strategie in steeds meer ziekenhuizen en andere zorgorganisaties. En dat gaat in de praktijk al verder dan ‘slechts’ het kiezen voor digitaal in plaats van fysieke zorg. Want laagdrempelig contact en digitale zorg levert meer zelfinzichten op, en kan vaste en soms onnodige fysieke afspraken voorkomen of verplaatsen naar later. Want via een kort tussentijds bericht is al afgestemd dat het goed gaat met de patiënt en dat een afspraak op locatie niet nodig is. Of blijkt dat meer onderzoek nu niet nodig is omdat meetwaardes al veilig zijn gedeeld en stabiel bleken. Digitale zorg verbetert zo de behandelrelatie en daarmee resultaten.
Groei in schaal, gemak en service
Elke dag zijn duizenden patiënten met hun eigen zorgverlener(s) in contact via BeterDichtbij. In heel Nederlanders stellen al 38 ziekenhuizen en meerdere zorgorganisaties de digitale dienst beschikbaar. Zowel regionale, topklinische als universitaire ziekenhuizen en steeds meer VVT-organisaties. We zijn trots op de start dit jaar van o.a. Maastricht UMC+ en Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis, Deventer Ziekenhuis, Streekziekenhuis Koningin Beatrix en Bravis.
En het aantal gebruikers van het BeterDichtbij platform groeit elke dag verder. Door grote inzet van de ziekenhuizen en zorgorganisaties in de implementatie, door het automatiseren van het patiëntaanmeldproces voor zorgverleners, het verankeren en automatiseren en standaardiseren van berichten in bestaande zorgpaden. Ook de vernieuwde activatie in de BeterDichtbij app zelf voor patiënten is een grote stap geweest die we hebben gezet in 2021, zo is starten met BeterDichtbij voor iedereen nog makkelijker geworden. En wie vragen heeft over de app, kan sinds dit jaar terecht bij ons eigen team van de BeterDichtbij Servicedesk en ook op steeds meer plekken bij het digitale servicepunt in het eigen ziekenhuis.
In verbinding met de zorg en betrouwbare partners
BeterDichtbij heeft zich in haar korte bestaan ontwikkeld tot dé communicatiedienst in de zorg. De centrale en laagdrempelige plek voor kleine, niet-spoedeisende vragen aan je eigen zorgverleners en tussentijds de vinger aan de pols voor zorgverleners. Vanuit dat uitgangspunt bouwen we steeds verder aan een duurzaam ecosysteem waar diverse partners bij zijn aangesloten. Denk aan ChipSoft en hun Zorgplatform, Nexus en PharmaPartners. Of aan de uitbreidingen van content integraties met Thuisarts.nl, Apotheek.nl. En uiteraard aan de waardevolle verbinding met onze partner Luscii voor thuismonitoring en Microsoft Teams voor beeldbellen.
Op naar een hoopvol 2022
Het jaar 2021 sluit voor veel mensen anders af dan gehoopt en voor sommigen is het moeilijk om in deze tijd het perspectief te blijven zien. We hopen dat dit voor iedereen gaat veranderen en elkaar thuis, op school, op het werk en in de zorg helpen waar dit kan. Met BeterDichtbij kijken we hoopvol naar het komende jaar. Waarin we als samenleving andere stappen gaan zetten om uit de huidige situatie te komen. En om natuurlijk met de BeterDichtbij dienst samen verder te bouwen aan meer gemak. Dit blijven we doen vanuit de energie, kennis en het enthousiasme van het hele BeterDichtbij team en alle mensen met wie we samenwerken. Zodat we ook in 2022 dicht bij elkaar zijn, digitaal als het kan, fysiek waar het weer mag en echt van waarde is en altijd vanuit de kracht van de relatie.
Een goede tijd gewenst, en veel gezondheid voor 2022.
Namens het BeterDichtbij team,
Godfried Bogaerts
Oprichter en directeur BeterDichtbij