Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Digitaal contact met eigen Rivas zorgverleners in de gehele keten

Rivas Zorggroep stelt digitaal contact breed beschikbaar. Rivas biedt haar cliënten van de wijkverpleging nu ook de mogelijkheid om BeterDichtbij te gebruiken, na eerdere succesvolle ervaring in het Beatrixziekenhuis en het expertisecentrum. De organisatie in Gorinchem zet een speciaal team op dat beschikbaar is om digitale wijkzorg te bieden, op termijn voor 175 cliënten. Hoe profiteert de wijkzorg van de eerdere ervaringen, en waar zitten de voordelen voor patiënten met digitaal contact in de hele keten?

Rivas - BeterDichtbij

Wie diabetes heeft, kan soms wel wat extra hulp gebruiken bij het prikken van bloedsuiker of zijn of haar insuline. En voor andere cliënten is het goed dat er altijd iemand meekijkt of de juiste medicijnen worden ingenomen. De wijkzorg van Rivas Zorggroep helpt daarbij. Als het moet gewoon thuis, maar steeds vaker vindt dit soort zorg digitaal plaats, via een eenvoudig beeldbelgesprek. En dan maakt het ineens niet meer uit waar je bent; thuis, bij familie of vrienden. Dat geeft veel meer flexibiliteit, maar kan ook prettig zijn voor mensen die erg gesteld zijn op hun privacy. Zo hoeft de zorgverlener niet altijd thuis langs te komen, maar spreekt hij de cliënt toch in de eigen omgeving.

Vanuit heldere visie digitaal groeien

De visie van Rivas Zorggroep is helder: digitale zorg als het kan, fysieke zorg als het nodig is. Op steeds meer plekken wordt die visie toegepast. In de afgelopen jaren is aan alle patiënten van het Beatrixziekenhuis (onderdeel van de Rivas Zorggroep), digitaal contact via BeterDichtbij aangeboden. Zo kunnen zij eenvoudig een berichtje sturen als ze een vraag hebben, een foto appen ter beoordeling of informatie met hun eigen zorgverlener delen. Is het nodig om elkaar toch te zien, dan kan de zorgverlener een beeldbelgesprek inplannen met de patiënt. En bij fysiek onderzoek, vindt de afspraak natuurlijk in het ziekenhuis plaats.

“Veel van onze patiënten vinden het digitale contact heel prettig. Ze hoeven zo niet altijd naar het ziekenhuis te komen, en tegelijk bespaart het hun eventuele wachttijd aan de telefoon,” vertelt Bregje van den Heuvel, projectleider bij Rivas met focus op het ziekenhuis. Alle patiënten van het ziekenhuis worden uitgenodigd om BeterDichtbij te gebruiken. Het is nooit verplicht, maar altijd aan de patiënt zelf om al dan niet gebruik van te maken. “Veruit de meeste patiënten maken graag gebruik van BeterDichtbij. En als iemand wat hulp nodig heeft bij het eerste gebruik, geven wij die graag,” licht Van den Heuvel toe. “Welke zorg kun je vervangen door digitale zorg, is de vraag die we onszelf stellen. Op dit moment bieden we de patiënten in het ziekenhuis de mogelijkheid om via BeterDichtbij vragen aan ons te stellen. We willen de komende periode onderzoeken in hoeverre we het BeterDichtbij berichtenverkeer ook kunnen inzetten om patiënten pro-actief informatie te sturen. Daar liggen nog kansen.”

Digitaal team binnen de wijkzorg

De ervaring van Rivas met BeterDichtbij is groot; intussen zijn jaarlijks duizenden patiënten digitaal in contact met hun zorgverlener(s). Al snel zag de organisatie ook toegevoegde waarde voor de wijkzorg, waar vrijwel alle zorg fysiek plaatsvond. Hoe konden ook daar de voordelen van digitaal contact worden benut? In januari van dit jaar werden de al gemaakte plannen voor digitaal contact versneld ingevoerd in de wijkverpleging. Uiteraard met de kennis en ervaringen die zijn opgedaan in het ziekenhuis en expertisecentrum. Eerst binnen een klein team met zo’n 12 cliënten die hun zorg deels digitaal krijgen, nu wordt dit flink uitgebreid.

Dankzij onder meer een beschikbare subsidie, bouwt Rivas nu aan een team dat wijkverpleging verleent via het zogenoemde digitaal team. “Onze ambitie voor de komende drie jaar is dat dit team voor 175 cliënten zorgt. Daar zitten cliënten bij die zorg deels digitaal en deels fysiek zorg ontvangen, maar ongetwijfeld ook cliënten die volledig digitale zorg krijgen als zij dat willen en kunnen. We leren nog volop, gewoon door het te gaan doen,” vertelt Evelien Fick, programmamanager Zorginnovatie bij Rivas.

Thomas van Sinderen is wijkverpleegkundige bij Rivas Zorggroep heeft intussen veel ervaring met de inzet van digitaal contact in de dagelijkse praktijk. “Ik zag laatst een cliënt met een andere achtergrond. Ik zei: U bent volgens mij niet thuis? “Nee, ik ben bij mijn moeder op de koffie!” Het is fijn dat de afspraak dan gewoon door kan gaan. Tegelijk willen sommige cliënten eigenlijk helemaal geen zorg aan huis ontvangen. Je komt toch bij hen thuis, in hun privacyzone. Met beeldbellen vinden ze het laagdrempeliger en willen ze dat soms wel is mijn ervaring. Mijn collega’s en ik kijken vooraf altijd zorgvuldig of het bij de cliënt past. En het moet natuurlijk altijd veilig zijn, zeker als we ook meekijken met de medicatie-inname bijvoorbeeld.”

Goed werkgeverschap: zorg verlenen zonder fysieke inzet

De effecten zijn nu al goed zichtbaar. Voor cliënten geldt dat het ze meer flexibiliteit geeft: ze hoeven niet meer altijd thuis te blijven voor de wijkverpleging. Ook in de ondersteuning bij zelfzorg, ziet Rivas al meerwaarde. Fick: “Door cliënten meer op afstand te helpen, worden zij extra gestimuleerd om hun zorg in eigen hand te nemen. Bovendien is de verwachting dat wachttijden verkorten, omdat zorgverleners meer mensen in minder tijd kunnen helpen.”

Tegelijkertijd ziet Rivas het vormen van een digitaal team ook als onderdeel van goed werkgeverschap. “Verpleegkundigen willen nog graag hun werk blijven doen, maar kunnen dit soms fysiek niet meer volhouden. Binnen het team dat digitale zorg verleent, kan dat wel,” vertelt Fick.

Het zijn grote stappen die Rivas Zorggroep zet, door digitaal contact beschikbaar te stellen in de keten. Zo bouwt de zorgorganisatie aan één centrale plek voor contact met de eigen zorgverleners. Wie bijvoorbeeld patiënt is bij de afdeling cardiologie, heeft daar digitaal contact met de verpleegkundige hartfalen, voor revalidatie met de fysiotherapeut die oefeningen stuurt voor thuis en met de wijkverpleging voor de eerste verpleging thuis, fysiek en via beeldzorg. Iedereen krijgt zo de zorg aangeboden op een manier die op dat moment en op die plek het beste past. “Zo staat mensgerichte zorg voorop, en zet je digitale middelen als slim en handig hulpmiddel in,” aldus Fick en Van den Heuvel.