Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Digitaal contact helpt patiënt Ikazia in een onzekere tijd

Digitale zorg wordt een steeds groter onderdeel van onze gezondheidszorg en de ontwikkelingen gaan continu door. Zo werkt het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis al enige tijd met verschillende apps om zorg op afstand te verlenen en de informatievoorziening beter bij de patiënt aan te laten sluiten. Daar is nu aan toegevoegd dat patiënten, die na hartfalen ontslagen zijn uit Ikazia, via de BeterDichtbij-app direct in contact kunnen komen met zorgverleners. Zo kunnen ze gemakkelijk al hun vragen en onzekerheden bespreken met professionals. Ikazia is het eerste ziekenhuis dat BeterDichtbij op deze manier inzet.

Digitaal contact Ikazia

Ikazia ZiekenhuisNa een ontslag uit het ziekenhuis duurt het soms een aantal weken voor er weer een contactmoment is met een zorgverlener van het ziekenhuis. Deze tussenliggende periode kan voor patiënten erg onzeker zijn. Om eventuele ongerustheid weg te nemen, kunnen patiënten die na hartproblemen uit het Ikazia Ziekenhuis ontslagen zijn, direct via de BeterDichtbij-app vragen stellen aan een zorgverlener van Ikazia. BeterDichtbij werd voorheen ingezet vanaf het eerste polikliniekbezoek, maar kan voor mensen met hartfalen, nu dus ook eerder gebruikt worden, namelijk direct na ontslag uit het ziekenhuis.

Katalin Messemaker, verpleegkundig specialist hartfalen in Ikazia: “Het is voor veel patiënten best spannend om na hartproblemen het ziekenhuis te verlaten en te weten dat je pas over een paar weken een doktersafspraak hebt. In die onzekere periode kunnen mensen al hun vragen alvast stellen via BeterDichtbij. Voor veel patiënten is het een geruststellende gedachte dat professionele zorgverleners nooit ver weg zijn en dat wij hen ook thuis kunnen ondersteunen. Dat kan door middel van het monitoren op afstand van bijvoorbeeld bloeddruk en gewicht maar ook door gemakkelijk bereikbaar te zijn. Zo houden de zorgverleners een virtuele vinger aan de pols en staat de patiënt met al zijn vragen en onzekerheden direct in contact met zijn zorgverleners. Dat is prettig als het goed gaat en geruststellend als het nodig is.”