Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

BovenIJ ziekenhuis introduceert de BeterDichtbij app in hele ziekenhuis

Het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam is nu ziekenhuisbreed bereikbaar via de app BeterDichtbij. Patiënten kunnen voortaan ook appen met hun arts. Het digitale communicatiekanaal is veilig, laagdrempelig en makkelijk. ‘Op deze manier sluiten we aan bij vernieuwing in de zorg en verbeteren we onze dienstverlening,’ zegt Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter van het BovenIJ ziekenhuis.

BovenIJ ziekenhuis introduceert BeterDichtbij in hele ziekenhuis

Op de foto: Sander Bijl van BeterDichtbij (links) en Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter BovenIJ ziekenhuis

Altijd bereikbaar

Via de BeterDichtbij app kunnen patiënten een vraag stellen over hun behandeling op het moment dat het hun uitkomt. ‘Patiënten ervaren hierdoor meer grip op hun behandeling’, vertelt dermatoloog Björn Scholten. ‘En even een app versturen gaat sneller dan een telefoontje naar de polikliniek.’

Goede service

Ook dermatoloog Gamze Piskin gebruikt de BeterDichtbij app bij haar patiënten. ‘In deze tijd waarin we veel via onze schermen communiceren is het eigenlijk best vreemd dat je alleen in de spreekkamer contact kunt hebben met je arts,’ zegt ze. ‘Het is goed dat je als patiënt ook via de app vanuit huis of de tram een vraag kunt stellen over je behandeling. Af en toe sturen ze ook een foto mee. Ik vind het fijn om ook via de app te kunnen communiceren met mijn patiënten.’

Snel contact als het nodig is, altijd binnen drie dagen antwoord

De appjes van patiënten komen via een berichtenprogramma binnen op de polikliniek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangen ze antwoord. Dermatoloog Björn Scholten ondervond de voordelen van de snelle manier van contact. ‘Via de app ontving ik een vraag van een medewerker van de thuiszorg. Zij verzorgde de wond van één van onze patiënten. Dankzij de meegestuurde foto kon ik haar meteen adviseren. Dit scheelde de patiënt een ritje naar het ziekenhuis.’

Samen met ketenpartners in de regio

Edwin van der Meer: ‘Deze innovatie is een sterk en toekomstbestendig instrument om zorg op de juiste plek te kunnen bieden samen met onze ketenpartners. De patiënt kan hier de vruchten van plukken. Het ziekenhuis zit gewoon in je broekzak net als de app van je bank.’ Het is dan ook niet voor niets dat het BovenIJ ziekenhuis ook huisartsenpraktijken en de Huisartsenpost in de regio heeft uitgenodigd om aan te sluiten bij BeterDichtbij. De praktijken binnen Huisartsen Monnickendam zijn al gestart, meer praktijken volgen waarschijnlijk later dit jaar. Net als in het ziekenhuis wordt de patiënt in de huisartsenpraktijk altijd persoonlijk uitgenodigd door de eigen huisarts of zorgverlener om BeterDichtbij te gebruiken. Patiënten hoeven maar één app op hun smartphone te zetten, waarmee ze met meerdere zorgverleners in gesprek kunnen.