Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Slimme tips voor zorgprofessionals: zo motiveer je je patiënten om BeterDichtbij gebruiken

Wat kun je als zorgprofessional doen zodat je patiënten de BeterDichtbij app gaan gebruiken? Souhail Benmousa weet wel raad met deze vraag, als projectmanager bij BeterDichtbij en eerder als functioneel beheerder bij een van de ziekenhuizen. In deze blog deelt Souhail zijn slimme tips over hoe je patiënten overtuigt om de BeterDichtbij app te gebruiken.

Souhail Benmousa

Vertel waarom BeterDichtbij hen helpt

Rond de 70% van alle mensen die worden uitgenodigd voor BeterDichtbij, download en activeert de app, zodra ze hiervoor worden uitgenodigd door hun zorgorganisatie. Dat is een grote groep, maar hier is nog winst te behalen.

Zorgprofessionals spelen een sleutelrol in dit proces, zeker als zij de meerwaarde van digitale communicatie via BeterDichtbij benadrukken. Zij kunnen het beste uitleggen aan de patiënt waarom het belangrijk is om de app te activeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat het onderdeel is van het behandeltraject, maar ook om de relatie met de patiënt te onderhouden en digitaal de vinger aan de pols te houden. Het overbrengen waarom je BeterDichtbij inzet is een effectieve manier om patiënten te overtuigen om de app te gebruiken.

Benoem de voordelen: meer gemak, minder reistijd en snellere communicatie

  • Vertel patiënten over de handige functies van de BeterDichtbij app, zoals de instructievideo’s van Indiveo, en de mogelijkheid tot beeldbellen. Of vertel ze dat het belangrijk is de app te downloaden, omdat je zo afspraakherinneringen krijgt.
  • Benadruk ook de voordelen voor patiënten: het besparen van reiskosten, en tijd omdat je niet altijd meer naar het ziekenhuis hoeft, contact op je eigen moment en plek en zonder elkaar mis te lopen.
  • Geef hun het vertrouwen dat BeterDichtbij veilig is, en bovendien een initiatief vanuit de zorgsector zelf. Ook dat al ruim 1 miljoen Nederlanders gebruik maken van BeterDichtbij, geeft vertrouwen.

Patiënten informeren op het juiste moment

Het is ook belangrijk om organisatiebreed na te denken over wanneer je patiënten het beste kunt informeren over BeterDichtbij. Idealiter informeer je de patiënt al voorafgaand aan de afspraak in het ziekenhuis, bijvoorbeeld via de website. Maar er zijn ook andere manieren om dit te doen, zoals in de spreekkamer, aan de telefoon, of via een verwijs- of afsprakenbrief. Wanneer een patiënt bijvoorbeeld belt, vertel dan meteen over BeterDichtbij. Zo weet de patiënt dat het mogelijk is om via dit kanaal berichten op eigen moment in alle rust te kunnen lezen en beantwoorden, in plaats van bellen en in de wacht komen.

Het is cruciaal dat jullie patiënten bijtijds op de hoogte te brengen van BeterDichtbij. Zo kunnen jullie directer met hen in contact staan, en voelen zij zich beter ondersteund in hun zorgtraject.”

Meer slimme tips in de online lunchsessie, kijk nu terug!

Benieuwd naar meer tips? Tijdens de online lunchsessie ‘Slim verder met BeterDichtbij’ van 12 november werd besproken hoe je zorgpaden efficiënter kunt inrichten en deelde Souhail zijn inzichten over hoe je patiënten overtuigt om de BeterDichtbij app te gebruiken. Bekijk de sessie hier >>