Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Persoonlijk beeldbellen in de zorg: 3 tips voor beter contact

Persoonlijk contact maken via beeld is natuurlijk heel anders dan bij fysieke afspraken in je zorgorganisatie. Hoe houd je beeldbellen persoonlijk als zorgprofessional, voor het beste contact met je patiënten of cliënten? Fabienne de Vries, bekend als tv-presentator en ervaren presentatie- en beeldbeltrainer, deelt haar 3 belangrijkste tips.

Beeldbellen wordt veel ingezet in de zorg, als alternatief voor een fysieke afspraak. Het bespaart tijd bij de patiënt en cliënt en geeft zorgprofessionals vaak juist meer inzicht in de thuissituatie. Dat zijn grote voordelen, maar tegelijk liggen er nog veel kansen om beeldbellen persoonlijk in te zetten. Want ja, ook via beeld kun je echt contact maken. Maar dan moet je het effectief inzetten. In deze blog geef ik je 3 tips mee die je al direct kunt toepassen in jouw praktijk.

Wil je hier verder mee aan de slag? Bekijk dan hier de minicursus die ik ontwikkelde samen met de BeterDichtbij Academie. Kosteloos, en op elk moment te volgen. Wil jij of jouw team verder aan de slag, dan raad ik je de groepstrainingen en trainingen op locatie aan. Daarin leer je alles over de belangrijkste communicatietechnieken bij beeldbelcommunicatie, ga je oefenen én ontvang je persoonlijke feedback voor de experts.

Tip 1: Houd ook een praatje pot via beeldbellen

Bij face-to-face contact maak je direct kennis bij binnenkomst. Je ziet iemand lopen en hebt even een praatje. Bij beeldbellen zijn we ertoe geneigd om meteen ter zake te komen. Dat is een gemiste kans.

Maak ook via beeldbellen even een kort praatje pot. Al is het maar 2 minuten. Je geeft zo iemand de kans om (net als face-to-face) even te acclimatiseren. En misschien nog wel belangrijker: je hebt echt contact, en werkt aan de relatie.

Tip 2: Kijk je patiënt of cliënt aan, ook digitaal

Om echt contact te maken met je patiënt of cliënt, is het belangrijk dat je in de camera praat. Zo kijk je je die persoon namelijk aan in zijn of haar beleving, en dat leidt natuurlijk tot een gesprek met meer verbinding.

Bij een beeldgesprek zul je zo veel mogelijk het contact met de camera moeten opzoeken om je patiënt het gevoel te geven dat je diegene aankijkt. Doe dit zowel tijdens het praten als ook tijdens het luisteren. Dat is in het begin lastig maar na verloop van tijd went dit en is het effect ervan een grote meerwaarde!

Wil jij controleren of je goed in beeld bent bij je patiënt of cliënt? In deze hand-out zie je hoe je het beste voor je camera kan zitten. Download de hand-out gratis op de BeterDichtbij Academie.

Tip 3: Communiceer over het proces en zet reflectief luisteren in

Gesprekken via video vragen gewoon om meer structuur.  Je gesprekspartner weet immers niet wat je doet als je ergens anders naar kijkt of typt op je computer. Bij het procedureel communiceren neem je de patiënt echt aan de hand mee en ben jij de regisseur van het gesprek.

Op deze manier blijft de structuur voor de patiënt duidelijk en bovendien is het een goede manier op je kernboodschap duidelijk over te brengen, dus:

• Zeg wat je gaat doen
• Doe wat je zegt
• Zeg wat je hebt gedaan

Dit klinkt misschien wat kinderachtig, maar het werkt heel goed in de praktijk.

Daarnaast is reflectief luisteren, meer nog dan bij fysieke gesprekken, erg belangrijk. Denk aan kleine aanmoedigingen (mm, mm, oh ja, vertel), durven om kleine stiltes durven te laten vallen en om op het gevoel van je gesprekspartner te reflecteren (ik hoor, ik voel, ik zie aan je dat…).

Verder aan de slag

Ben je benieuwd naar meer tips en adviezen van Fabienne over beeldbellen in de zorg? Bekijk dan de minicursus “Persoonlijk contact met je patiënten via beeldbellen” of  “In 3 stappen klaar voor je beeldbelgesprek” op de BeterDichtbij Academie.

Wil je oefenen met het praten tegen de camera, meer weten over de structuur van een beeldbelgesprek of op welke manier en momenten je het ‘reflectief luisteren’ kunt inzetten waardoor jouw patiënt zich nog beter gehoord en begrepen voelt? Neem gerust contact op met ons, dan brengen we je in verbinding met Fabienne de Vries.

Fabienne de Vries is al jarenlang presentator op radio en televisie. Je kent haar misschien van TMF, verschillende radio en tv-programma’s waaronder Toute Fabienne. Daarnaast is ze al meer dan 15 jaar werkzaam als presentatietrainer, waaronder ook veel beeldbellentrainingen. Ze werkt voor o.a. Centraal Beheer, ING en Canon Nederland en voor de zorgsector werkt ze samen met de BeterDichtbij Academie.