BeterDichtbij zet techniek KPN API Store in: dit is waarom

Als je erover nadenkt, is het eigenlijk best gek dat je op pad moet om de zorg van je arts te krijgen als je ziek bent. Dat is wel het laatste moment dat je in een wachtkamer met andere zieke mensen wilt zitten.

Edwin Vermeer

Je hoeft natuurlijk niet altijd persoonlijk naar een arts toe. Maar een bezoek aan de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis kan heel belangrijk zijn. Dat stelt niet alleen gerust, maar fysiek onderzoek kan ook noodzakelijk zijn.

Het goede nieuws is dat je de volgende keer dat je ziek wordt misschien helemaal niet je huis hoeft te verlaten. Dankzij BeterDichtbij kun je een makkelijk, veilig en betrouwbaar videogesprek met de arts voeren. Daarvoor is gekozen voor de techniek van KPN: het beeldbellen wordt technisch aangedreven door de KPN API Store.

Daarom een ​​speciale app

Onderzoek heeft al eerder aangetoond, dat videogesprekken voor medische consulten de resultaten van patiënten verbeteren en gemiste afspraken verminderen. Maar waarom zou je als patiënt en arts dan niet gewoon gebruik maken van FaceTime of WhatsApp, waarmee je ook kunt beeldbellen?

Volgens Edwin Vermeer, technical lead bij BeterDichtbij, is het belangrijk dat beeldbellen tussen patiënt en arts volledig veilig plaatsvindt: “In de gezondheidszorg zijn privacy en veiligheid cruciale voorwaarden voor goede zorg en communicatie tussen patiënt en arts. Logisch, daarom voldoet BeterDichtbij natuurlijk al ruime tijd aan de AVG-wetgeving (ook bekend onder GDPR), en zijn we volledig transparant over waar de persoonsgegevens die worden uitgewisseld binnen BeterDichtbij worden opgeslagen en verwerkt. Voor BeterDichtbij is het noodzakelijk dat de gegevens binnen de Europese Unie blijven en idealiter in Nederland blijven, dus ons datacenter bevindt zich in Nederland.”

“Het betekent ook dat de beveiliging en betrouwbaarheid van beeldbellen via BeterDichtbij op een niveau moeten zijn dat mainstream-apps voor videogesprekken niet kunnen garanderen. We versleutelen gegevens op elk punt. De gegevens zijn gecodeerd op de telefoon van de patiënt, op onze servers, overal. We zorgen er ook voor dat elke stap van onze service veilig is en we laten regelmatig security audits uitvoeren door externe specialisten.”

Voor zowel patiënt als arts is de oproep echter net zo eenvoudig als elke andere oproep via hun telefoon. “Sommige medische beeldbelsoftware vereisen dat je een speciale plug-in hebt. Dat schrikt mensen af, gemak is heel belangrijk”, licht Edwin verder toe. “Met BeterDichtbij is het veel eenvoudiger. De patiënt heeft alleen aan de BeterDichtbij app voldoende. De arts belt op het tijdstip van de afspraak en het ziet er precies hetzelfde uit als elke normale oproep. Voor artsen, die werken op een webplatform dat is verbonden met hun elektronisch patiëntendossier (EPD/HIS), moest beeldbellen soepel integreren in hun vertrouwde platform, zonder extra technische acties.”

Waarom KPN?

BeterDichtbij zet de KPN API in om de oproepen tussen de telefoon van de patiënt en de telefoon van de arts te voltooien. De belangrijkste reden? We wilden een betrouwbare partner uit Nederland, en KPN is al jarenlang de expert op het gebied van betrouwbare digitale infrastructuren, niet alleen voor de zorgsector maar ook voor andere sectoren.

Natuurlijk was GDPR / AVG een factor bij het kiezen van een in Nederland gevestigde aanbieder, maar volgens Edwin speelde ook de reputatie een belangrijke rol bij de selectie. “We wilden een Nederlandse leverancier die bekend stond om kwaliteit, dus KPN was de natuurlijke keuze.”

Door Céline Brault, Community Manager KPN New Business

Dit artikel is een vertaling van de blogpost op de Engelstalige blog van KPN API Store >