Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

BeterDichtbij app succesvol in Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis

In juli 2020 is het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis als eerste academisch ziekenhuis gestart met de app BeterDichtbij. Daarmee kunnen patiënten en hun ouders digitaal in contact treden met hun behandelaar in het Sophia. Inmiddels zijn alle afdelingen en poliklinieken op de app aangesloten en maken meer dan 16.000 patiënten gebruik van de app.

Erasmus MC – Sophia

De schaal waarin BeterDichtbij is ingezet, namelijk door alle vakgroepen en beschikbaar voor alle patiënten, is uniek. In heel korte tijd zijn er grote stappen gezet door de organisatie en de zorgverleners om dit voor elkaar te krijgen. Vanuit noodzaak begonnen: tijdens de covidcrisis golden er strenge bezoekregels en konden bijvoorbeeld niet beide ouders mee op het spreekuur van hun kind. Ondertussen is BeterDichtbij, naast onder andere het videoconsult, een vast onderdeel van de processen. Op dit moment maken meer dan 16.000 patiënten van het Sophia gebruik van BeterDichtbij.

Viering

Op 20 september werd de inzet van app in het Sophia gevierd. Themadirecteur Sophia Pien Beltman op die bijeenkomst: ‘De invoer van BeterDichtbij in het Sophia is echt succesvol: al 16.000 patiënten hebben de app in gebruik. Het is een geweldig voorbeeld van innovatie van de zorg, een belangrijk speerpunt in onze koers. Het project stopt en de app wordt nu onderdeel van de gewone manier van werken.’ Directeur van BeterDichtbij Godfried Bogaerts is enthousiast over de snelheid waarmee het Sophia de app heeft ingevoerd. Bogaerts: ‘Jullie projectmedewerkers hebben echt geweldig werk geleverd en hebben je nek uitgestoken om in zee te gaan met zo’n jong bedrijf. Het is prachtig om te zien hoe tevreden de behandelaars en patiënten en hun ouders zijn met deze laagdrempelige wijze van contact onderhouden. Als het slim wordt georganiseerd, hoeft zo’n zorgvernieuwing niet duur te zijn, zo blijkt.’

Gebruikers tevreden

Eén van de tevreden gebruikers is kinderneuroloog Hannerieke van den Hout. Hannerieke: ‘Wij zetten BeterDichtbij veelvuldig in. Mijn patiënten nemen zo laagdrempeliger contact op voor vragen die klein lijken, maar waarbij het antwoord veel kan betekenen. Eerder ondernamen ze een soms lange reis naar Rotterdam om mij een vlekje te laten zien. Nu sturen ze me een foto vanuit huis, zodat ik kan meekijken. We bieden zo dezelfde zorg, maar op een makkelijkere manier voor deze families. En we zien hoe het met de hele familie gaat.’

Transitiezorg

Patiënten in de middelbare scholierleeftijd maken vaak een lastige periode mee. Deze adolescenten moeten leren zelfstandig te worden en worden rond de leeftijd van 18 jaar aan de volwassenenzorg overgedragen. Deze transitie vergt wat oefening. Prof.dr. Hankje Escher, kinderarts maagdarmleverziekte, heeft daarom ruim 15 jaar geleden een transitiepoli voor patiënten met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa opgericht om de overgang van kinder- naar volwassenziekenhuis soepeler te laten verlopen. Hankje: ‘Wij merken dat BeterDichtbij helpt bij de transitiezorg, omdat we met app de adolescenten een laagdrempelige manier geven om met ons in contact te komen. Het zou erg fijn zijn als onze patiënten deze app kunnen blijven gebruiken als ze de overstap naar de volwassenenzorg hebben gemaakt. Daarom hopen we dat de “volwassen” specialismen in het Erasmus MC ook BeterDichtbij gaan gebruiken, om de transitiezorg die doorgaat na deze transfer verder te optimaliseren.’

Inzet versneld

De coronacrisis heeft de inzet van apps als BeterDichtbij versneld. Strikte bezoekregels, maar ook het voorkomen van onnodige reisbewegingen maakten de weg vrij voor laagdrempelig digitaal contact. Er gaat geruststelling van uit. Ouders en kinderen hebben hun eigen arts of zorgverlener altijd in de buurt en kunnen op elk moment vragen stellen. Dat voorkomt soms erger, geeft meer ruimte aan het ‘gewone’ leven en kan ook fysieke afspraken voorkomen. BeterDichtbij is primair gericht op berichtenverkeer en kan ingezet worden voor beeldbellen.

Makkelijk contact via BeterDichtbij

BeterDichtbij is opgericht door de regionale ziekenhuizen in Nederland en in gebruik bij momenteel 38 ziekenhuizen en meerdere VVT- en huisartsenorganisaties. Erasmus MC Sophia was het eerste UMC dat startte met BeterDichtbij, en sinds dit voorjaar maakt ook Maastricht UMC+ gebruik van BeterDichtbij.