Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Belang van begrijpelijk digitaal communiceren met patiënten groeit

Hoe zorg je er als zorgverlener voor dat de boodschap goed overkomt wanneer je appt, mailt, het dossier digitaal deelt of e-consults voert met patiënten? Daar draait het om in de training begrijpelijk digitaal communiceren van de BeterDichtbij Academie.

Zorgverleners en patiënten blijven digitaal met elkaar in contact

Naarmate digitale zorg een steeds prominentere plek krijgt in organisaties, groeit het belang van begrijpelijk digitaal communiceren met patiënten. Want hoe zorg je er als zorgverlener voor dat de boodschap goed overkomt wanneer je appt, mailt, het dossier digitaal deelt of e-consults voert met patiënten? Reden voor BeterDichtbij om een training over begrijpelijk digitaal communiceren met patiënten te ontwikkelen binnen de BeterDichtbij Academie. We praten erover door met Lian Angelino (BeterDichtbij) en trainer Martijn Wesseling.

Als projectleider bij BeterDichtbij hoort Lian Angelino in de dagelijkse praktijk welke vragen zorgprofessionals hebben als zij digitale toepassingen gaan inzetten. ‘Als zorgverlener communiceer je steeds vaker ook digitaal met je patiënten. Dat vraagt om een andere manier van werken en contact maken dan je bij het fysieke contact altijd gewend was. Doordat BeterDichtbij op steeds meer plekken grootschalig wordt ingezet, hebben we veel kennis en ervaring opgedaan over hoe digitaal contact in het voordeel van arts en patiënt werkt.’

‘Digitale zorg is een middel, het valt of staat bij hoe het wordt toegepast in de praktijk. Daarbij is ondersteuning onontbeerlijk, hebben we gemerkt’ aldus Angelino. Dat vormde de reden voor BeterDichtbij om een eigen trainings- en scholingsaanbod op te zetten, de BeterDichtbij Academie, zowel voor klanten van de dienst als alle andere zorgaanbieders en geïnteresseerden.

Begrijpelijk en effectief communiceren

‘Naast begrijpelijk communiceren gaat het ook om effectief communiceren’, aldus Angelino. ‘Zorgverleners zijn getraind en geschoold in fysieke consulten en gesprekken. Die kun je niet direct één op één naar een digitaal kanaal vertalen. Hoe zorg je dat informatie begrijpelijk is, dat de patiënt de boodschap ontvangt op de manier waarop die bedoeld is? En hoe weet je als zorgverlener wat de patiënt bedoeld? Dat zijn vragen die spelen en waar we kennis en ervaringen over willen delen.’

‘Educatie en ondersteuning zijn cruciaal om digitale zorg te laten slagen’, zegt ook Martijn Wesseling, die zich al meer dan tien jaar bezighoudt met digitale zorg in welzijn, ggz en hulpverlening. Naast trainer is hij programmamanager innovatie en e-health bij een GGZ-organisatie. ‘In andere sectoren zoals jeugdzorg en ggz zijn appen en chatten al lang succesvol in gebruik. Daaruit kunnen we leren wat wel en minder goed werkt’, aldus Wesseling, die zelf ook intensief met digitale diensten werkte in relatie tot zijn cliënten en patiënten als maatschappelijk werker.

Luisterkreten

‘Bij digitale zorgdiensten mis je de non-verbale communicatie die je in de spreekkamer wel hebt als professional. Hoe kun je belangrijke signalen oppikken? Welke vragen stel je? Hoe voer je regie over een digitaal gesprek of chat, hoe haal je de belangrijke boodschap eruit? Al die vragen komen aan bod tijdens de training.’

In onze gesproken taal maken we allemaal gebruik van luisterkreten zoals ‘aha’ of ‘hmm hmm’ om aan te geven dat we meedoen aan een gesprek, legt Wesseling uit. ‘Ook met online contact zijn er bepaalde technieken zoals leeskreten om een relatie op te bouwen. Samenvatten, parafraseren, meeleven: het zijn allemaal methodieken die zorgverleners kunnen inzetten in apps, chat of digitale diensten die helpen bij het opbouwen van de relatie met de patiënt of cliënt.’

Zorg verrijken, vervangen, verplaatsen en voorkomen

BeterDichtbij heeft in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het herinrichten van zorgpaden, waarin BeterDichtbij en andere digitale diensten een goede plek krijgen. Dit maakt de zorg makkelijker voor patiënten en zorgverleners. ‘De meerwaarde en kracht van BeterDichtbij is het asynchrone contact. Dit geeft zowel zorgverlener als patiënt meer regie. De patiënt kan een vraag stellen wanneer het hen uitkomt en de zorgverlener bepaalt zelf wanneer hij/zij de vraag beantwoordt en/of zelf een bericht stuurt aan de patiënt’, licht Lian Angelino toe.

In plaats van met een stapel folders onder de arm de spreekkamer uit te stappen, helpt BeterDichtbij om de juiste informatie of boodschap op het juiste moment toe te sturen. Een goed voorbeeld is de preoperatieve informatie, waarbij patiënten een herinnering krijgen voorafgaand aan hun geplande operatie om nuchter te blijven. ‘Ook dit vraagt scholing merken we, we staan echt aan het begin van een verdere verdieping van digitale zorg,’ vult Angelino aan.

‘Die verdieping kun je onder andere bereiken door digitale zorg te bekijken vanuit de vier V’s: = vervangen, verplaatsen, voorkomen en verrijken. In de praktijk zien we dat de berichtendienst niet alleen helpt om zorg online en effectiever in te richten maar ook kan het de zorg verrijken en soms kan een bericht ervoor zorgen dat zorg wordt voorkomen. De patiënt voelt zich gerustgesteld en veilig door de mogelijkheid om tussentijds contact te kunnen hebben met arts, verpleegkundige of afdeling. En soms kan dat moment van contact helpen om een verslechtering van de gezondheidssituatie te voorkomen.’

Beterdichtbij Academie

Digitale vaardigheden voor zowel professionals als patiënten worden steeds belangrijker. BeterDichtbij investeert ook veel tijd en capaciteit om professionals een positieve gebruikerservaring te laten hebben met de online dienst. Angelino: ‘Om digitaal contact te laten slagen, is naast kennis van de techniek en de mogelijkheden ook een positieve ervaring met het gebruik van digitale zorg nodig. Naast die digitale vaardigheden – BeterDichtbij snappen en kunnen toepassen – zien we dat zorgverleners ook echt de meerwaarde van digitaal contact ervaren. Dat het patiënten of cliënten zelfredzamer of beter geïnformeerd maakt. Dat leidt weer tot enthousiasme en motivatie om digitale zorg in te gaan zetten, weten we uit de praktijk.’

De training Begrijpelijk digitaal communiceren met patiënten van BeterDichtbij helpt volgens Angelino bij een positieve gebruikerservaring van zorgverleners. De training is bedoeld voor zorgverleners die schriftelijk digitaal contact inzetten zoals (huis)artsen, medisch specialisten, (gespecialiseerd) verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, physician assistants, poli-assistenten, medisch secretaresses, paramedici, GZ- en klinisch psychologen.

Logo SmartHealth

Dit artikel is oorspronkelijk geplaatst op Smarthealth >