Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Beeldbellen in Maasziekenhuis Pantein Boxmeer via BeterDichtbij

Sinds kort is beeldbellen in Maasziekenhuis Pantein een feit. Het is een zeer waardevolle aanvulling op het app-contact met de eigen arts via BeterDichtbij. Het Maasziekenhuis is daarmee het eerste ziekenhuis in Nederland dat deze gecombineerde service van beeldbellen en appen binnen een gebruiksvriendelijke app aanbiedt.

Arts aan het beeldbellen met patiënt.

Oncoloog Brian Scholtes aan het beeldbellen met een patiënt. (foto: T.Peeters)

Vertrouwen op veilig beeldcontact

Pauline Terwijn, bestuursvoorzitter van Pantein: ‘Ik ben er trots op dat we deze nieuwe stap zetten. Een jaar geleden startten we met app-contact. Dat leverde veel positieve reacties op van patiënten, dokters en verpleegkundigen. Nu breiden we de mogelijkheden uit met beeldbellen via BeterDichtbij. We werken niet met ingewikkelde programma’s maar gewoon met een app via de mobiele telefoon, zodat iedereen er mee kan werken. Er zijn natuurlijk meer applicaties of apps op de markt, maar vaak zijn je persoonlijke en medische gegevens niet goed beschermd of is het gebruik ingewikkeld. Dat is bij BeterDichtbij niet het geval, het werkt juist heel eenvoudig. En alles wordt langs de standaard van veilige zorg gelegd.’

Voordelen voor de patiënt

Het app-contact met de arts of verpleegkundige levert de patiënt veel voordeel op. Oncoloog Brian Scholtes: ‘Patiënten kunnen na een polibezoek, opname of dagbehandeling eenvoudig vragen stellen over het gebruik van medicijnen, hun gezondheidssituatie, het volgende bezoek of over de chemokuur. Ook als de patiënt niet thuis is, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, stelt het gerust dat er een mogelijkheid voor contact is, bijvoorbeeld na een hartinfarct, operatie of chemokuur.’ Het gebruik van de app is gratis. Het enige dat nodig is, is een mobiele telefoon met internetverbinding. Tot en met november 2018 werden er al 5.000 appjes verstuurd.

Nieuwe mogelijkheden door beeldcontact

Het beeldbellen is een mooie toevoeging aan het appen. Zo kan de patiënt de arts laten meekijken als hij/zij onzeker is over z’n situatie. En ook de arts kan beeldcontact zoeken als er behoefte of noodzaak is om de patiënt even ‘face to face’ te zien. Het beeldbellen zorgt voor een persoonlijk gesprek op afstand. ‘Beeldbellen kan in bepaalde situaties een polibezoek vervangen. Dat is met name fijn voor patiënten die vanwege hun gezondheid kwetsbaar zijn of lastig naar het ziekenhuis kunnen komen’, aldus Scholtes.

In november 2018 zijn op de polikliniek Oncologie de oncoloog Scholtes en mammacare en colon care verpleegkundigen gestart met beeldbellen. Afgelopen december startten op de polikliniek Cardiologie ook cardioloog Van Helden en de hartrevalidatieverpleegkundigen. De eerste ervaringen zijn heel positief.

Beeldbellen via BeterDichtbij i.s.m. KPNSteeds meer beeldbellen

Het ziekenhuis zal de komende tijd bij steeds meer patiënten de mogelijkheid van het beeldbellen aanbieden. Het app-en gebeurt al bij meer specialismen in het ziekenhuis. Naast cardiologie (hartfalen en hartrevalidatie) en oncologie (mammacare en colon care verpleegkundigen) kan dit bij de stoma verpleegkundigen, de wondverpleegkundigen, chirurgie dagbehandeling, gynaecologie, kindergeneeskunde, interne geneeskunde (diabetes). In 2019 komen er nog meer specialismen bij.

Verder uitbreiden

Bestuursvoorzitter Terwijn: ‘We gaan binnen afzienbare tijd ook in de wijkzorg met het beeldbellen starten. Beeldcontact is geen vervanging voor het reguliere contact met de zorgmedewerker, maar is een aanvulling. De drempel is lager en het geeft mensen een veilig gevoel. Dat horen we terug van patiënten. Het biedt meerwaarde en daar doen we het voor.’