Op dit moment is er een storing bij een leverancier van ons waardoor beeldbellen via BeterDichtbij nu tijdelijk niet mogelijk is. Ons technisch team en onze leverancier zijn hard aan het werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Onze excuses voor de onderbreking. Zodra de storing is opgelost laten we dat direct weten.

Appen met je dokter? Het kan straks bij het Maasziekenhuis

Appen met je dokter, over die ene vergeten vraag of die toch wat onduidelijke uitleg. Binnenkort is dit mogelijk voor patiënten die onder behandeling van een specialist staan in het Boxmeerse Maasziekenhuis.

Pantein BeterDichtbij kernbeeld

Ergens dit eerste kwartaal nog, kunnen patiënten met hun mobieltje tekstberichten sturen naar de arts. ,,We beginnen als proef op hooguit twee plekken, om eerst goed te kunnen kijken hoe het gaat. Nog niet ziekenhuisbreed dus’’, zegt de bestuurswoordvoerster van Pantein.

Pantein sluit met haar Maasziekenhuis hiervoor aan bij de anderhalf jaar geleden gelanceerde BeterDichtbij-app. Dit is een initiatief van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen, goed voor dertig regionale ziekenhuizen, om zo directer te communiceren met patiënten. Die hoeven hun vragen dan niet langer meer ‘op te sparen’. Uit proeven elders in ziekenhuizen blijkt wel dat artsen er aanvankelijk aan moeten wennen.

,,We geloven sterk in de meerwaarde van zo’n toepassing’’, zegt de bestuurswoordvoerster. ,,Soms heb je als patiënt na het bezoek aan de dokter toch nog een vraag. Bijvoorbeeld over de nazorg of de medicatie. Door met je mobiele telefoon via een beveiligde app direct je vraag te stellen aan je specialist, hoef je niet te wachten tot de volgende controleafspraak in het ziekenhuis. Dat werkt fijner voor de patiënt, denken we.’’

Pantein wil een soortgelijke app-proef in de tweede helft van dit jaar ook doen in de thuiszorg. Behalve het ziekenhuis en zorgcentra in Land van Cuijk en Gennep valt  thuiszorg namelijk ook onder Pantein.

De cliëntenraad spreekt van ‘een uitstekende ontwikkeling’. ,,Hier zijn we een groot voorstander van. Als het aan ons ligt, wordt dat dit jaar nog in het hele ziekenhuis ingevoerd’’, reageert Jacques Cuppes, voorzitter van de cliëntenraad van het Maasziekenhuis. ,,Dit is een goed voorbeeld van patiëntenparticipatie. Zo ontstaat er makkelijk contact, kun je makkelijk vragen stellen en dingen regelen.’’ Als het aan de cliëntenraadvoorzitter ligt, worden straks ook ‘patiëntervaringen’ over de app gedeeld. ,,Dat zou in onze ogen een goede toevoeging zijn op de patiënttevredenheidsonderzoeken die gehouden worden.’’

Mensen die onder behandeling staan in het Maasziekenhuis kunnen naar verwachting in de tweede helft van 2018 ook inzage krijgen in hun digitaal medisch dossier. ,,Het goed uitwisselen van informatie wordt steeds belangrijker, ook al omdat er steeds meer verschillende zorgverleners een patiënt helpen’’, aldus de woordvoerster. ,,Als patiënt is het fijn dat je dan eenvoudig thuis via een beveiligde omgeving op internet, toegang hebt tot je medische gegevens, waaronder je medicatieoverzicht. Andere ziekenhuizen kunnen zo, met jouw toestemming uiteraard, ook toegang tot deze gegevens krijgen.’’ Ook dit juicht de cliëntenraad toe.
Bron: De Gelderlander